fredag 29 februari 2008

pollenchock i ögat

igår var jag inomhus hela dagen på grund av energilöshet. idag var det strålande väder så jag sminkade på mig mitt finaste ansiktsuttryck stoppade snorkorven (amaya) i barnvagnen och så begav vi oss till gränby centrum (uppsalas populäraste inomhuscentrum) det hela var mycket trevligt ända tills vi kom hem och det stod klart att jag drabbats av en pollenchock i ögat. eller mer exakt i halva ansiktet. jag nös och snorade ut så mycket vätska att jag kanske måste införskaffa vätskeersättning. det har precis börjat lugna ner sig nu men jag är helt utmattad och sönderkliad i ögonen. typiskt att man ska vara gravid under våren. gravid = sänkt imunförsvar
trots mitt tillstånd svängde jag ihop några hallongrottor som jag ska avnjuta till den senaste kim ki duk filmen som johan trollat fram. han trollade även fram en läshörna som heter duga där jag kan sitta med te och bitterfitta. jag läser just nu om bitterfittans resa till paris när sonen bara är tre månader och hur hon fylldes av skuld redan på flygplanet och längtade hem hela tiden. det påminner mig om mina första "egna" resor till sthlm då jag ibland började snyfta redan på väg ner till stationen. under den tiden sov amaya mycket dåligt vilket resulterade i att jag/vi alltid var trötta. på tåget till sthlm somnade jag alltid och vaknade inte förens tåget stannade. från första ölen tills det att jag tog sista bussen hem till uppsala var mina tankar helt uppfyllda av det faktum att jag är en mamma. dessa tankar gjorde att jag alltid kände mig stressad och mest längtade hem. jag var inte alls särskilt närvarande och kunde följaktligen inte njuta av stunden. vid fyratiden var jag hemma och vid sextiden vaknade amaya, då kändes det som en befrielse att få gå upp. att johan alltid uppmanat mig att fara iväg på egna utflykter och mer än hjärna gått upp tidigt med amaya är en självklarhet som inte får så mycket utrymme här då problemet verkar ligga djupare och kanske mest hos mig. det tål att funderas på.

2 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Det är verkligen synd om dig och din nya pollenallergi :( Jag fick också världens kli nu. Hoppas tomten kommer med sprutor till oss båda nästa år. Då har vi förhoppningsvis råd och du är inte längre gravid eller ammande och får därför injicera pollenhjälpen.

anna sa...

så det är som det står i bitterfittan.. jag visste inte vad jag skulle tro när jag läste det. vad jobbigt på det sättet att man alltid komemr ha dåligt samvete när man åker bort ensam. bra för man vill ju vara med sin bebis :)
men det andra stämmer, iaf i min gamla familj. när mamma gick till jobbet grät vi alla barn tom länge efter hon hade gått, och när pappa gick sa vi hejdå, sedan tänkte vi inte mer på det. jag hoppas det inte blir så i min nya familj :)

 
>