lördag 23 februari 2008

estetik

jag börjar komma i form igen. efter min korta förkylning alltså. jag är fortfarande förkyld men det verkar inte vara influensa eller en långvarig variant. överhuvudtaget känns livet ganska bra just nu. jag ser fram emot barnet som ska komma och njuter av att fortfarande ha hälsan så pass att jag kan leka med amaya, eller iaf vara med i hennes lekar på ett eller annat sätt. jag gillar amaya mycket. inte så konstigt kan tyckas, hon är ju faktiskt mitt barn. dock har jag alltid känt mig osäker inför det argumentets konkreta betydelse. antar att det betyder att man älskar sitt barn vilkorslöst oavsett om det kommer att visa sig att barnet blir avskyvärt. egentligen inget fel, känns bara som en sägning som ofta tenderar att bli lite urvattnad och fantasilös. kanske beror min skeptism också på det faktum att jag är adopterad och tidigt förstod att det innebar att mina föräldrar valt ras och land och sedan köpt mig för en dyr penning, flugit hem, döpt mig och låtsats att jag var deras barn som dom älskade för att jag var "deras barn". i vilket fall tycker jag inte att det känns så personligt eller smickrande att säga till barnet i fråga att man gillar det främst för att det är ens barn (annars skulle man inte det?!) jag ska försöka att uppdatera amaya (och barnet som ska komma) exakt varför jag tycker om dom. detta kräver förstås att man känner sina barn samt gärna är uppdaterad om vilka deras intressen och specifika egenskaper är. bara då kan man få barnet att känna sig speciellt och uppskattat på riktigt. jag ska försöka med det där. jag ska även försöka att inte glömma bort att barn inte är korkade, dvs. inte hitta på underliga historier och lägga ut skuggridåer när barnet vill veta något som jag råkar tycka är obehagligt att berätta om.
just nu gillar jag amaya för att hon har så rolig gångstil, mycket kraft i sina bensparkar, har så fina och uttrycksfulla handgester, hennes förfinade och mystiska humor som visar sig i underfundiga små skämt, hennes roliga tonläge när hon pratar (mycket dramatisk, hon viftar ofta med händerna till) jag gillar också att hon är så bestämd och karaktärsfast, fast det ibland kan vara jobbigt, tex. tolererar hon inte att man har strumpor på sig. hon tål det bara inte och ser ofta till att få sin vilja igenom.
för att återknyta till rubriken så bestämde vi igår att istället för att skriva ytterligare ett brev till CSN, denna gång för johans räkning, faktiskt ta det missade poängen istället. det gäller en kurs i estetik och allt i den kursen var roligt så det ska nog gå vägen. vi hjälps självklart åt. johan drack öl igår, bara några. jag hoppas att beslutet om att läsa upp estetiken fortfarande gäller. jag är peppad.

7 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Vilket insiktsfullt inlägg om att känna sina barn. Det är väldigt konstigt hur det ser ut i världen tycker jag. Jag känner nog inte någon som skulle säga att deras föräldrar kände dem eller överhuvudtaget försökte intressera sig för sina barns intressen eller liv. Är det för att de har sett för mycket på Oprah så att de inte har haft tid att engagera sig utan istället repeterar oprahklyschor maniskt eftersom det faktiskt är många i publiken som gråter under ett avsnitt och då är det äkta.

En annan tråkig sak är när föräldrar förklarar saker som: "Du är enda anledningen till att jag kliver upp på morgonen". Och inte ens vet vem dom kliver upp för. Såna tunga lass skall Amaya och hennes syskon slippa dra.

Såklart gäller estetikplanen forfarande!

anna sa...

jag tycker det låter helt fantastiskt! vilken mamma amaya och bebisen har. de utvecklas nog enormt av att veta varför du tycker om dem och inte bara för att de är dina barn.
det är lite lustigt det där, för jag vet inte riktigt varför mina föräldrar tycker om mig. jag tror mig veta, men det är av anledningar jag vet att tex. peter tycker om mig. tänk vad bra om man kunde säga så till många, att man gillar dem och varför, tyvärr skulle man nog bli stämplad som lite knasig då kanske..
jag ska börja berätta för min bebis sen också varför jag gillar henne. tänk vilken bra kedja du skulle starta. du borde få fredspriset om hela världen tog efter :)
det låter mycket spännande med estetikkurs måste jag tillägga också!

Teresa Maria sa...

fredspriset vore verkligen en merit, jag ska satsa på det!

Ninni sa...

Till Johan: det finns föräldrar som skiter i att gå ur sängen även fast de har barn.
Om livet haltar så kan glädjen över att man har barn som man älskar och älskar att vara med vara anledningen till att man orkar gå upp på morgonen. Det finns inget som går upp mot ett leende från ett nyvaket, sömndrucket barn. Så "du är enda anledningen" kan vara ett (om än taffligt)sätt att säga: jag älskar dig så mycket!
Det behöver inte vara så att det känns som om det är en belastning att ha barn som förstör ens morgonsömn.

absolutebeginner sa...

Jag tror att de föräldrar som förklarar sin kärlek till sina barn på det viset lämnar över ett oerhört stort ansvar på sina barn som de inte har mognaden till att varken förstå eller kunna hantera. Det skapas ett starkt beroendeförhållande som jag inte tycker att barn förtjänar att befinna sig i. Det finns minst hundra saker till som jag just nu bestämt att jag skall och inte skall göra mot mina barn, men det är ingen som vet om jag kommer att klara av att leva upp till dessa mål. Något som är viktigt iallafall, tycker jag, är att ha mål och entusiasmen att i alla fall försöka och att skapa sig en uppfattning om vad som är rätt och fel. Detta är säkert saker som alla föräldrar tänker på i början, men som senare olyckligtvis ofta faller ut i sanden när vardagen och den eventuellt trytande orken tränger på.

Ninni sa...

Det är sant Johan, man måste ha mål och entusiasm och man ser saker hos andra - lovar sig själv att så ska jag aldrig göra.

Jag vet t ex att jag lovade mig själv att aldrig muta mina barn. Det sket sig ganska tidigt när du kastade dig på golvet i affären och skrek - du fick godis (fast det inte var lördag), jag var trött då jag jobbade heltid, du var trött, kl var 17 och vi hade behövt någon hemma som hade gjort middag åt oss :(

Teresa Maria sa...

vilken tur att vi är två i hushållet som kan laga mat och ingen somm jobbar :)

 
>