måndag 4 februari 2008

jag har fått floskler!

för ganska länge sedan frågade min goda vän jenny om jag fått floskler ännu. jag förstod inte riktigt varför jag skulle ha fått det men tillslut visade det sig att hon syftade på foglossning, det låter ju ganska likt floskler faktiskt. man kan lätt missta sig. iaf tror jag att min foglossning kommit igång på allvar nu. jag är i vecka 22 så det är väl i sin ordning antar jag men saken är den att jag hade tänkt mig snitt och då är lossningen av bäckenbenet helt onödig. jag önskar att man kunde få bäckenbenet att förstå det. kanske kunde det finnas något piller man kan ta för att få stopp på vansinnet. tänk om det luckrar upp sig helt så jag får gå på kryckor. jag läste också att man i genomsnitt går upp 14kg per graviditet. jag har hitintills gått upp fem och har alltså nio kvar. då skulle jag väga 68 kg och det är inte ok om man är 154cm lång. det kan bara inte vara bra. det stod att om man går upp med ca 1kg i veckan kan det bero på att man sammlat på sig groteska mängder vatten och man bör därför kontakta vården. det kunde ocks bero på ett groteskt intag av föda och lite motion. jag gissar på det sista alternativet i mitt fall. det stackars barnet ligger mest still i magen och hans hjärtljud är långsammare än amayas. jag gissar att det beror på att han är så upptagen med att ta emot alla havrekakor som kommer genom den ansträngda navelsträngen.

10 kommentarer:

Caroline sa...

men du har väl inte gått upp ett kilo i veckan om du bara gått upp fem kilo? hur mycket vägde du i slutet av förra graviditeten? hur känns foglossning? frågebatteriet här.

Teresa Maria sa...

jag har gått upp ett kilo i veckan sedan fem veckor tillbaka. i början gick jag ner ett kg istället. jag vägde 63 om jag inte minns fel, det känndes ganska lagom. foglossning kan kännas lite olika men jag får ont i ryggen och benet som är bakom jumskarna, typ. det känns ganska knäppt om det går långsamt när man ska ta sig fram

absolutebeginner sa...

Om dina floskler förvärras kan jag snickra kryckor av läkt från beijer bygg. De kan som du vet vara lite flisiga och krokiga, men det är billigt! Jag tror vi har en liten läkt kvar från vikskärmsbygget.

absolutebeginner sa...

P.S. Jag tycker också att det känns knäppt om det går långsamt när man ska ta sig fram.

absolutebeginner sa...

Alltså kanske jag också har fått floskler?! Man har ju hört att hormonerna kan smitta o_O

anna sa...

jag tror att jag också har fått floskler. jag visste inte vad det var innan, men om det gör ont vid svanskotan, är det floskler, ska jag ringa barnmorskan och kolla :)
jag går också upp tokmycket i vikt. nu väger jag mer än peter tom, och han är 10 cm längre :(
det får bli lite promenader i sommar. jag vägde typ 57 innan, nu väger jag 65. snart är jag uppe i 100! men å andra sidan är det ganska roligt medans man går upp, cholakätning osv. och jag kan alltid skylla på bebisen!

Teresa Maria sa...

jag tror att jag kommer få stickor i händerna om jag får kryckor i läkt! fast det kanske är värt. jag tror verkligen att jag fått floskler. antingen det eller så har ena benet lossnat av någon annan anledning

Anna sa...

Jag har nog oxå fått floskler, känns så i alla fall...

jennymathilda sa...

Jag är så glad för att de har kommit, de är min favorit av graviditetsproblemen.

Teresa Maria sa...

hur kommer denna glädje att ta sig uttryck? jag väntar med spänning :) och hur kommer det sig att foglossning har blivit din favorit?

 
>