fredag 1 februari 2008

ibland ligger jag på golvet



tänkte att det var dags för lite diskbänksrealism. när jag kommer hem från skolan orkar jag oftast bara ligga på golvet. om jag står upp vill amaya helst leka lekar som går ut på att jag anstränger mig, alltså är vila i stående ställning uteslutet. om jag väljer att sitta på golvet bör jag åtminstone vara delaktig i "väskleken" och eftersom jag inte ens orkar med den rellativt sett ickeansträngande leken finns det inga andra alternativ än att lägga sig raklång på golvet. det enda som då krävs är att jag först placerar något mjukt under huvudet som amaya sedan rycker bort så att ett festligt "klonk" hörs när mitt huvud slår i golvet. sen får jag ligga ifred och reflektera över min situation. det jag brukar tänka på när jag ligger där är:
1. hur fantastiskt det är att ha en familj där det ingår en så städintresserad hemmapappa som nästan alltid har putsat och fejat i köket
2. om det finns anda mammor (ellr dylikt) som ligger på golv utan kudde
det kanske låter hemskt tråkigt där här med golvliggandet men så är inte alls fallet. det är ofta en av de bästa stunderna på dagen, kanske lite som att meditera (har iofs aldrig testat meditation) i vilket fall så brukar huvudet kännas ganska tomt och det är skönt.
om man tittar på bilden kan man också se att amaya är ett kreativt barn som använder ett tomt makaronpacket som väska och en ask baffucin som väskinehåll. önskar att jag också kunde ha så roligt med så enkla medel.
dagens vistelse på akademiska var ytterst värdelös och ytterst obligatorisk. en desperat klasskamrat startade tom ett bråk på mycket lösa grunder för att ha något att göra. en annan stackare som blivit väckt kl 5 av sin tvåriga son blev blev vid ett tillfälle blank i ögat av ett egentligen inte alls så rörande samtalsämmne. själv frågade jag dum-i-huvudet-frågor för att hålla mig vaken men somnade ändå stående vid ett par tillfällen.
kvällen har varit mysig, jag och amaya har ätit lyxtortelini och tittat på dansprogram på telivisionen. johan är hos sin goda vän sebastian och dricker vin. jag hoppas att jag har lyckats skaffa en vinvän här i uppsala tills då jag ska vara hemmfru, det verkar så trevligt att träffas under enkla och billiga förhållande å dela på en vinbox. jag har glass i frysen och hade egentligen tänkt att titta på film men det är ju uppenbarligen alldeles för sent så det blir anatomi + glass istället. till den aktiviteten ska jag nog lyssna till 100 indie-singles listed by rough trade shop jag ska minnas buzzcocks, raincoats, slits, teardrop explodes, go betweens och annat banalt dvs. alla förutsättningar för en minnesvärdkväll är uppfyllda.

5 kommentarer:

Teresa Maria sa...

av någon aledning fungerar inte stavningskontrollen längre och det är mycket dåligt då jag faktiskt inte alls kan stava. jag vill be om ursäkt för mina pinsamma stavfel och hoppas att ingen tar illa vid sig

anna sa...

Jag är mycket gärna med och delar på en box rödvin! Eller en box, då kommer vi nog dö båda två, vi borde vara riktigt lättpåverkade efter att inte ha druckit på 9 månader, så nu får man börja om med att vänja kroppen vid gifter :)
Det såg ganska mysigt ut att ligga på golvet, jag brukar inte göra det, men det beror på att mina golv är hemskt ostädade!

Teresa Maria sa...

jag levde nog i en fantasivärld när jag pratade om vinbox. man får nog börja med en fleska och se hur det går :)

Ninni sa...

Längtar du efter vin, Teresa? Jag som drack ganska duktigt innan jag fick din blivande make längtade aldrig under graviditeten men sen tog jag igen för kung o fosterland. När jag väntade Erik var det samma - saknade absolut ej alkohol då jag tyckte att det luktade så illa (kräktes i nio mån)och det sitter fortfarande i! Snart fjorton år sen är det och det luktar fortfarande pyton o som du vet dricker jag aldrig alkohol. Tänk om det skulle bli lika för dig........
Då får du frossa i "farliga ostar" i stället. Tänkte på dig igår då jag köpte en ädelost, stackars Teresa.

Anna sa...

"en desperat klasskamrat startade tom ett bråk på mycket lösa grunder för att ha något att göra", hahaha, vad kul du är.

 
>