tisdag 5 februari 2008

körsbärstårta och csn

jag gör en körsbärstårta för jag har slut på ideér. fyllningen i tårtan är körsbärskräm gjord på körsbär inlagda i rom. jag tror att det är bra att åstadkomma något när man har mycket lite kontroll över ramarna i livet. jag menar att om ens hus gjort av kort trillar sönder kan man antingen falla sönder med huset eller så kan man stå stadigt och baka en tårta alternativt skaffa 15 lysrör (det har johan gjort idag)
min erfarenhet av kriser är att dom är övergående och vanligtvis får jag inga anmärkningsvärda skador. det som känns jobbigt är att jag vid det här laget vet vad som väntar. jag vet att det kommer krävas tur, skicklighet och en del lidande. vi i vår familj är långt från nån kattastrof i vanlig bemärkelse men det är ju inte mer synd om tsunamioffret än den som stukat foten när han rammlar på ett bananskal om båda lider lika mycket. det är svårt att mäta människors lidande helt enkelt. jag skulle nog vilja påstå att mitt största problem just nu är att jag är så förbenat trött. det spelar ingen roll hur mycket jag tänker på moa martinsson och hennes mamma, jag somnar iaf hjälplöst vid varje föreläsning.
angående csn har dom inte gjort något fel. dom är nästan överdrivet medmännskliga. tyvärr har min familj gett mig en opassande uppfostran som bland annat inefattar vetskapen om att människor som har barn men inte tillräckligt med pengar är dåliga. det är också dåligt att låna. min bror skulle nog aldrig låna av csn skulle jag tro. min mamma "glömmer" alltid att jag faktiskt lånar till min utbildning.
nåväl, imorgon ska jag och min blivande make ha ett planeringsmöte och fundera ut något klurigt och snart är den fina tårtan klar. framtiden ser ljus ut.

8 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Jag hade faktiskt också tur med lysrören. Det var inget jag kämpat för. Däremot ser jag fram emot ditt kämpande med tårtan. Jag har alltid sett fram emot en körsbärstårta då körsbär är mitt favoritbär. Det är ju du som gör dom stora ansträngningarna!

Teresa Maria sa...

vad kul att vi ska äta vår första egna körsbärstårta tillsammans, en vanlig tisdag. mycket bättre än tråksemla. sen får vi fara till london och äta körsbärsbakelse :)

absolutebeginner sa...

Vi kan också drömma om Tin Peaks-pajen! Jag introducerar dig gärna till Londons mest fantastiska kemikaliska körsbärgsbakelser. Det är bland det bästa jag ätit.

anna sa...

jag tycker att körsbärstårtasbak låter som en bra metod. jag har inte prövat, brukar alltid baka bröd när livet faller ihop. oavsett om det är en tenta som är dagen efter eller csn strul. knåda en deg löser det mesta för mig.
det är drygt med poäng, jag hade liknande problem 2003 precis när jag flyttade till gotland. då fick jag inget csn för jag hade missat massa tentor i musikanalys och jag skrev aldrig min c-upspats. men jag hade bara mig själv att försörja och en hyra på 1000 kr. (inget kök, ducsh ute på gården och bodde med ex-et.) kommer snart hamna där du är, mitt csn tar slut i mars. men det är långt dit :)
vi brukar lösa våra problem genom att låna pengar, äta linssoppa, titta på film och sova. hoppas det går bra för er med planering.
det löser nog inget genom att hetsa upp sig. då blir man bara mer stressad och kan inte tänka klart.

Teresa Maria sa...

det är sant! det försökte johan säga igår men med dåligt resultat eftersom jag skulle springa runt som en yr höna och gråta i telefoner. fånigt. nu ska jag skölja näsan och sedan skriva ett brev! en bra sak att tänka på när det gäller csn är att dom infört en sk 4-veckors gräns vilket innebär att om de kompleterande resultaten inte inkommit 4 veckor efter terminstart får man pengen från det datum resultatet inrapporteras. i mitt fall när det gäller en omtenta som är 4 veckor efter terminstart blir det en svår nöt att knäcka :(

anna sa...

vad lustiga. peter är hönan hemma hos oss. han kan rabbla 10 olika måsten i en mening. då smäller jag av av strss och sätter mig och stickar och tar inte itu med något istället.
det som funkar bäst för oss är en att-glöra-lista med jobbiga telefonsamtal, brev som ska skickas etc. efter varje sak får man en belöning, typ en chokladbit. tänderna tar säkert stryk, så då blir det en till punkt på att göra listan när man fått hål :)
knepigt med 4-veckors gränsen, nu får csn ett pyssel. de kommer säkert säga att "du har hamnat mellan stolarna". det är en mycket användbar mening från olika myndigheter som de tillämpar ofta. och då betyder det att man inte kan göra något åt det!

anna sa...

det skulle stå lustigt, jag menade inte att ni är lustiga! bara att vi är likadana, fast tvärtom :)

jennymathilda sa...

Det var en sån här tårta jag menade imorse (i det virriga smset) att vi skulle äta när vi ses. Snart kanske det är dags för en vår middag där vi uppdateras om varandras liv.

 
>