fredag 22 februari 2008

avslag

avslag får man alltid efter förlossningen. det har något att göra med moderkakan och kommer i form av blod. man kan också få avslag av CSN, det är inte lika roligt. som tur är hade jag en liten liten fond kvar att sälja och bra kontakter på uppsalas arbetsmarknad. vi får naturligtvis sluta med våran luxurösa livsstil. matkostnaderna ska halveras. om någon har tips på billiga och näringsrika maträtter att variera med tar vi tacksamt emot förslag. igår åt vi en afrikansk kikärtsgryta som tydligen var mycket god (jag har blivit dunderförkyld igen och kände därför ingen smak)
som en effekt av dessa nya ekonomiska premisser tvingas vi ställa in bröllopet. vi har övervägt olika alternativ och för att ha råd med kalaset skulle vi behöva sälja nästan hela lägenheten och vissa saker behöver vi faktiskt. det känns väldigt tråkigt men är det ända riktiga att göra. dom som redan fått inbjudningskort kan spara det till senare och ändra datumet.
kl är nu 06.30 och jag kan ej sova pga min förkylning. den positiva stilen är utsatt för hård prövning men jag är fast besluten att inte ge upp.
igår såg vi en colombiansk/japansk film; orozco el embalsamador den är från 2001 men har nog inte blivit så känd ännu. det är en dokumentär om en balsamerare som jobbar i ett av colombias fattigaste områden. han balsamerar kroppar i en smuts och misär vars like jag aldrig skådat. man får se hela processen. allt från att kroppen hittas på gatan till det att den hamnar i en kista. mitt studiebesök hos obducenten hamnar i skuggan av denna film. dock var det en bra film. om men ej har svårt med döda kroppar och dess inälvor rekommenderar jag denna annorlunda dokumentär.

9 kommentarer:

anna sa...

Hej vad tråkigt. Tänk om csn kunde förstå vilka konskvenser det får!
Man är ju så sjukt beroende av dem att de kunde kosta på sig att vara lite mänskliga. Tyvärr så är det så personligt om man får avslag eller inte. Om du hade fått någon nykär hade det kanske gått vägen. Men det är ingen ide att tänka så iofs, jag blir bara sur när jag tänker på dem det är mer det.
Du ska inte försöka överklaga deras beslut?
Provoice är ju tyvärr inget högavlönat arbete, 50 kronor i timmen. Vilken värld vi lever i sedan valet förra året. Man blir ju aldelles mörkrädd, och så här ska det vara i 2,5 år framöver..

För övrigt, linssoppa med rotfrukter är ok om man krydar. Linsbiffar är ok med ugnsrostade grönsaker. Rotfruktssoppa. Om ni är riktigt fatytiga kan man köpa grishjärta och grislewver, de kostar bara några kronor. Jag har aldrig ätit det, men peter säger att det är gott...

Teresa Maria sa...

jag frågade en CSN-tant om vad hon trodde om överklagande. hon trodde inte att det var nån idé, hon tyckte att jag skulle ta lite fler poeng istället. kan ju ligga nått i det. 50 kr i timmen är ju mer än 0 iaf :)

Teresa Maria sa...

tack för mattipsen! vi hoppar nog över grisinälvorna då vi (särskilt johan) äter vegetariskt. ungsrostade rotfrukter däremot är ju mumsigt!

Anna sa...

Men lägg av, 50 kr i timmen. Det måste väl finnas andra jobb Teresa? Du är en skitduktig och smart tjej på snart 26 år. Du ska inte jobba för 50 kr i timmen. Mitt första jobb som 15 åring, då hade jag kanske 50 kr i timmen, men det är också 10 år sen. Jag vill inte låta otrevlig, men jag blir bara så upprörd. Kram

Teresa Maria sa...

jag vet att det är barnarbetarlön och att jag borde ha mer lön. jag är ju som du nämnde ganska smart faktiskt :) grejen är att jag är gravid och behöver ett jobb nu. inte så många vill anställa en som ska föda om tre månader. såvida jag inte vill sälja porranonser på nätet får jag nog bita i det sura äpplet även om det kan tyckas vara ett steg ner på karriärsstegen. det är bra att du ser min potential iaf!

Anna sa...

Kanske har jobbet något provisions system? wow, är det bara 3 månader kvar. Då måste du vara stor nu.

Teresa Maria sa...

det finns ett provisionssystem. det bygger väl på att man säljer något, annars blir ju lönen som sagt väldigt liten. med mina vinnade egenskaper ska jag nog lyckas sälja något litet till någon

anna sa...

peter tror att du komemr bli en ypperlig säljare. provisionen är 65 per såld sak. han siter bredvid någon tant som säljer 15 om dagen i snitt, så man kan komma upp lite, det finns knep, man kan säga åt dem att det bara är att avbeställa om de inte vill ha. (men säg inte att jag sa det :)
peter vågar inte säga sånt så han säljer typ 2 om dagen.

Teresa Maria sa...

bara inte den som sitter brevid skvallrar för chefen! då ryker "månadens försäljare" utmärkelsen kan jag tro :)

 
>