tisdag 19 februari 2008

det gick sönder lite!

jag och amaya såg slutet av sjukhuset igår medans hon intog sin fullkornsvälling. det var en förlossning och en sköterska pratade om att det kändes lite konstigt att börja ett pass med att sy ihop mamman men att det inte hör till ovanligheterna. man såg hur mamman grimarserade när hon blev ihopsydd fast det bara var en "vanlig" trasighet. jag har nog en trasig-i-underlivet fobi för jag får alltid panik och svettning samt ibland gråtattack när jag ser eller hör om skador i någons underliv. jag får en stark kännsla av hopplöshet och melankoli. särskillt när det pratas om det som om det vore naturligt. jag vet inte om människor med tex sprutfobi blir ledsna av att se andra få sprutor, troligtvis så blir dom det. jag är inte rädd för andra trasigheter på kroppen, bara i underlivet.
detta ska jag berätta för en doktor ganska snart. hoppas att han eller hon begriper att jag bör få ett snitt. hoppas hoppas.
amaya gjorde sitt första riktiga bus igår. under några obevakade minuter klättrade hon upp i soffan och med hjälp av ett bord lyckades hon nå johans små chilifrön som ännu inte kommit upp. hon släpade iväg sitt byte och han äta okända mängder jord innan vi hittade henne i hallen med jord kring munnen och på handen.
ikväll kommer jenny och hälsar på och det ska bli mycket trevligd då det var länge sedan vi sågs. amaya som har utvecklat en blyghet på sistone får jag förbereda genom att kanske visa bilder på jenny och prata mycket om henne.

4 kommentarer:

Teresa Maria sa...

jag har ändrat i mitt inlägg för att jag stavat fullkornsvälling fel. jag skrev fulkorn istället. som jag tidigare påpekat är jag mycket dålig på att stava (bör ej blandas ihop med idioti) stavningsprogrammet funkar fortfarande inte! här kan förvisso idioti vara inblandat.

anna sa...

jag har nog också en rädsla för att gå sönder. jag kan knappt tänka mig något värre. om killar gick sönder när de gjorde något naturligt skulle det kanske vara annorlunda. men blä, jag fickse en film när jag gick på gymnasiet (gick i tjejklass) så 32 rädda tjejer satt och tittade rakt in i en kvinnas underliv i en timme medans hon födde barn, sprak, blödde etc. hemsk upplevelse.
jag hopaps också på kejsarsnitt, undrar hur svårt det är att prata till sig det om de inte tycker att man ska få det av någon annan anledning.

absolutebeginner sa...

Om vi hade levt i ett matriarkat hade det garanterat inte varit någon som hade ifrågasatt en önskan om kejsarsnitt. Det kostar ju en massa pengar, och det är uppenbarligen inte värt det. Hade bara kvinnor behövt tandläkarvård kan jag gott tänka mig att man skulle predika om hur bra och naturligt det var att borra/slita ut tänder/göra rotfyllningar utan bedövning.

Anna sa...

Jag har naturligtvis också skräck för att gå sönder. Jag menar, har inte alla? Däremot skrämmer ett kejsarsnitt mig ännu mer. Hur lätt är det att "tjata sig till" ett kejsarsnitt? Finns det några sifrfor på hur många som får det? Skulle vara intressant att veta.

 
>