fredag 11 april 2008

stora bröd och platta moccarutor

tiden är ur led och det är synd om människorna. skam är uppe och går på torra land. jag kan inte baka längre. det verkar som om min baktalang försvann samtidigt som mitt sötsug. jag brukar verkligen aldrig misslyckas med godsaker men har på sista tiden råkat ut för flera bakslag. först var det simpla bullar som skulle bakas. de blev så tråkiga och degiga att varken jag eller amaya ville äta. sen var det en veganrulltårta som blev en blöt korv. iofs skyller jag det misslyckandet på att veganprodukter är värdelösa. idag när jag tittade mig i spegeln såg jag till min förfäran att jag hade magrat av rejält. självklart ville jag råda bot på det livshotande tillståndet genom att baka och äta moccarutor. av johans mor fick jag ett gammalt beprövat recept. allt gick bra fram tills det att smeten skulle bredas ut i långpanna. det visade sig att det jag trodde var en långpanna, dvs en vanlig ungsplåt med höga kanter, tydligen inte var det som åsyftades i receptet. vid utbredning täcktes förvisso hela plåten men höjden var ca en halv cm. kanske höjer den sig i ugnen tänkte jag. det gjorde den också med hela två cm. världens plattaste moccarutor har sett dagens ljus. johan däremot har bakat ett par superfina och ytterst fluffiga bröd som vi ska avnjuta senare ikväll. nu är det slutbakat för min del!

11 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Var inte så säker på att mina bröd blev några underverk. Receptet var helt obeprövat och de verkar faktiskt rätt misslyckade.

Teresa Maria sa...

de var iaf inte platta när de kom ut ur ugnen! jag tror nog att bröden blir goda. det ligger ju så mycket gott på toppen att man i vilket fall kan äta skorpan.

Ninni sa...

Tråkigt att du känner att misslyckats - se det som att du lyckats. Finns inget värre än moccarutor som är höga då de blir så torra o det är långt upp till den goda glasyren.

Mina blev också plattare än Mariannes men det var bara till Eriks stora glädje :)

Teresa Maria sa...

dom var faktiskt ganska goda. glasyren blev bra iaf och den är ju faktiskt roligast!

absolutebeginner sa...

Jag tycker moccarutorna var supergoda. Däremot blev mina bröd jättedegiga och fastnade i gommen :(

anna sa...

jobbigt det där när bullarna inte blir som man förväntat sig. nybakta bullar är nåt av det godaste som finns.. så jag bygger alltid upp stora förväntningar och skulle nog också bli mycket besviken om bullar blev degiga..
du kan gärna få lite aptit av mig, jag har nog en överaptit just nu, på allt, mat och sötsaker. försökt dela med mig till peter men jag har inte lärt mig hur man gör än, jag ska försöka :)
just nu är jag jättesugen på rabarberpaj sedan ett par dagar, fick en god hos jenny..mm. med vaniljsås eller glass bryter det sura av och smulpaj med smör och socker är fantastiskt gott när det smält över rabarbern :)

jennymathilda sa...

Jag tänkte just föreslå att du skulle göra rabarberpaj teresa. Jag gör en nästan varje kväll nu sedan två veckor. Det går nästan inta att misslyckas med! Igår hade jag nybakat bröd också, det var gott och ovanligt jag orkar inte så ofta nu för tiden. Fast då blir det alltid godare när man väl äter det.

Anna sa...

Jag bakar nästan aldrig, men det beror på att jag äter upp allt direkt. Jag är ingen som fryser in bullar och tar fram när gästerna kommer.

Teresa Maria sa...

jag var sån förut. när jag hade aptit. nu har jag både degbular och platta moccarutor i frysen. om det kommer ett oväntat besök ska dom få sig en ruta. rabarberpaj är ju jättegott! undrar om rabarbern är dyr nu annars ska jag lägga rabarber på några stänger och skapa en paj :)

Ninni sa...

Teresa, jag har ju rabarber utanför altanen :) Om du kan tåla dig lite så kostar de ingenting. De är redan uppe men bör nog få samla lite kraft med tanke på vädret.

Teresa Maria sa...

då hoppas jag på fint väder! jag är ensam ikväll och har så hemskt tråkigt, hade verkligen behövt en paj. såg att de såldes rabarber på ica men dom var säkert dyra :(

 
>