onsdag 2 april 2008

mitt akuta tillstånd

vi höll alla fyra (jag, johan, amaya och barnmorskan) på att sätta morgonkaffet i halsen då blodmätarmaskinen visade 82 i blodvärde. barnmorskan tog sig samman och tappade mig på lite intravenöst blod för att få ett mer tillförlitligt värde. 85 stod det då. det tyder på extrem järnbrist (eller blodbrist om man vill uttrycka sig så) en kvinna ska inte ha under 115 och om man går under 100 är man illa ute. jag är nästan död. det är ett under att jag inte somnar precis hela tiden. eftersom det bara är två månader kvar till förlossningen hinner det inte rätta till sig med hjälp av all dubbelniferex och blodpudding i världen. alltså måste jag köpa järnsprutor för 1600kr och åka till sjukhuset för att få dom insprutade. dom vill att man är på sjukhuset första gången eftersom det är stor chans att man avlider av tex blodtrycksfall, det var iaf så jag tolkade det. jag försökte förklara mig själv genom att prata om soyakorv. barnmorskan pratade om köttfaktorn. summan av kardemumman är att jag har en extremt dålig kosthållning samt prioriteringsförmåga (försökte spara pengar genom att inte köpa niferex) nu får jag betala dyrt för gammal ost. det var pengarna som vi skulle använt till juniräkningarna. till middag spisade jag en röra bestående av spenat, broccoli, ärtor och nötter. till det drack jag apelsinjuice och tuggade även i mig dagens andra niferex. trots att sprutorna nog ser till att järnvärdet höjs så skadar det ju inte att byta till en mer järnstinn kost. järnprojektet börjar nu.

4 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Undrar vad för något järnrikt det blir för dig idag? Det ett mirakel att du står på benen!

anna sa...

usch då det låter verkligen inget bra!
Jag fick tips av min barnmorska att blanda c-vitamin, linfrön med nifralex. Så jag äter gröt med apelsin oh linfrön i och nifralex till frukost, prova. Okej smak och man blir mätt och stark. Man får inte blanda nifralex med mejeriprodukter och te men det vet du kanske. Jag gjorde det i början.
Fick lite skrämselhicka av de där 1600 kronors sprutorna så jag åkte till apoteket och köpte nifralex jag också. Hoppas du mår bätte snart!

jennymathilda sa...

Stackars dig! Tur att du är så stark och full av mod och kvinnlig moders ork!

Teresa Maria sa...

det måste vara modersorken som håller mig uppe! 85 är verkligen väldigt lågt. idag orkade jag handla laga mat samt bada med det livliga barnet. jag är ganska stolt. nu ska jag fortsätta med mina anatomistudier.

 
>