lördag 5 april 2008

städning och matleda

efter att ha sovit fem och en halv timme i samma bekväma sovställning som alla nätter de senaste månaderna vaknade jag pigg och ivrig att sätta igång med städ. först fyllde jag diskmaskinen men upptäckte då jag skulle sätta på den att stickproppen nu slutligen brunnit upp helt och hållet. varje gång vi diskar luktar det bränt och kontakten blev allt brunare med tiden. nu hade den alltså slutligen gett upp. vi gick i samlad trupp till coop för att inhandla ny stickpropp som händiga johan skulle tråckla fast vid den gamla sladden. trotts mitt huvud på skaft råkade jag glömma nyckeln i sopprumsdörren. det blev dock ingen katastrof för den satt kvar när vi kom hem. sedan städade vi oss svettiga tills kl tre då johans mamma kom. det var kul för amaya med farmorbesök. hon visade sitt nya steppnummer och var som vanligt vid besök på sitt allra gulligaste humör. amaya tycker inte att jag är en så roliga mamma. hon klagar på att jag är tjock och pustig. jag kan inte kasta henne upp i luften, köra henne fort i vagnen och inte heller låter jag henne sitta på min mage. när hon blir äldre ska jag be henne om förlåtelse och skylla allt på hennes yngre syskon. tur att hon har en pappa också. en skojig en dessutom så att inte hela hennes barndom blir förstörd. jag tänkte även nämna att jag drabbats av matleda. den svåraste hittills i mitt liv. jag är inte sugen på någon mat. inget salt och inget sött. inget därimellan heller. svårast är det med lagad mat. det ända jag kan tolerera just nu är det ljusgröna längst inne i salladshuvudet, grönt äpple och bärsmoothie. undrar vad det tyder på. kanske har det något med järnbristen att göra. måndagen närmar sig med stormsteg. jag är lite rädd men också glad för min första järninjektion.

5 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Undrar vad som kommer att hända när du får din injektion. Du kanske kommer att bli en helt annan människa? Du kanske alltid har haft brist? Hoppas du inte glömmer bort Amaya och mig när du blir ditt nya jag.

Teresa Maria sa...

det ska jag inte göra och jag ska även inkludera er i mitt tacktal som jag kommer att hålla vid en gala där mina nya pigga prestationer blivit prisbelönta

anna sa...

jobbigt det där med mat. jag är tvärtom, äter allt. och mycket.
hoppas det blir bättre när du fått sprutan då kanske aptiten komemr tillbaka också. i mat finns näring :)
ni får komma hit snart så kan peter kasta upp amaya i luften, jag är nog lika tråkig som du, rädd om magen och svag och ont i rygg. men när du blir piggare kanske en gripen promenad kan vara trevlig? och paj och en introduktion till august södermans väg, och gottsunda :) om ni har oturen att få en lägenhet här :) fast vi vore jätteglada! peter och johan kan byta tomatplantor och tomatråd med varndra! och vi kan dricka vin och bebisarna kan leka. en perfekt svensson tillvaro, som inte är att förakta

Teresa Maria sa...

du har helt rätt! lite svenssonliv skulle sitta fint. som ett roligt bus ska jag även prova att lägga in amaya i eran fina nya byrå. det skulle vara festligt. nu kom jag på något ännu roligare. vi lägger alla tv/tre bebisar under den rosa filten, då är dom"under det rosa täcket" hoppas du uppskattar skojet :) i morgon ska jag sprutas med järn. sen blir jag pigg å då kommer vi och hälsar på! vi vill absolut se hur ni har det innan bebis flyttar in. då blir det kanske inte så mycket tid till sånt menar jag.

anna sa...

vi fick faktiskt en blå filt av mamma också, den kan vi stoppa alvar under om det blir en pojke :) så kan amaya och min bebis ligga under den rosa filten och busa.
mamma är allergisk mot allt som heter rosa, medan peters mamma köper allt som är rosa. det kommer bli en lustig bebis. helt förvirrad.

 
>