måndag 7 april 2008

järn direkt i venen - det nya svarta

idag har jag varit på akademiska för att få en påse järn insprutat i min ven. jag var i god tid och satt på plats en kvart innan utsatt tid. förstås borde jag tagit med i beräkningen att akademiska är ett sopsjukhus med personalbrist (stackars personalen, när jag praktiserade där fick jag byta en blöja på grund av just brist på personal) i vilket fall fick jag vänta sammanlagt en timme på en hård pinnstol som inte alls var skön. dock visade det sig vara värt mödan. jag fick ligga på en brits i ett helt tyst rum. jag fick inte heller röra mig eftersom sköterskan av någon anledning inte tejpade fast nålen. järnet skulle gest långsamt eftersom de ville se så att jag inte hamnade i ett livshotande tillstånd. en sköterska från förlossningsavdelningen (personalbrist) satt med i början och vi småpratade lite om hur fantastiskt och naturligt det var med "naturlig" förlossning och även tog vi upp risker med kejsarsnitt. problem med ammning osv. jag berättade att jag förlorat ganska mycket blod under min operation men då sa hon stolt att på hennes avdelning var det ingenting. minst en liter skulle man tappa för att få godkänt på provet. vi bollade lite klyschor och det kändes ganska skönt att få leka "riktig kvinnomamma". sen gick hon ut och jag somnade bums. det hela var mycket behagligt och avslappnande. jag ser mycket fram emot onsdagens session. järn i venen är värt varenda krona.

4 kommentarer:

anna sa...

schysst med en positiv järnupplevelse :)
det låter ganska mysigt. jag vill också sova i ett mörkt tyst rum. här gnäller grannhunden hela tiden :(
det verkar nästan som om strejen redan har börjat, vi får aldrig läkartid på akademiska trots att barnmorskn ringer. de har inte längre koll i gottsunda på när läkaren kommer till mvc längre.
men ssk behöver strejka tror jag. de andra verkar svårförhandlade

jennymathilda sa...

Du är så modig! Jag var ett vrak flera dagar innan ett blodprov, sen grät jag och fick ha flera sköterskor som tröstade samtidigt medans de tog. Jag tänker aldrig göra om det eller gå till ett sjukhus.

absolutebeginner sa...

jag tror att du kanske skulle behöva åka på spa så att du får vila ordentligt? Eller att jag och Amaya tar långa promenader så att du får lugn och ro?

Teresa Maria sa...

inte är jag så modig. är bara inte spruträdd. fast en gång när jag skulle stickas i fingret bröt jag ihop och det kom en tår. jag hade iofs varit på sjukhus i två veckor och genomgått massor av obehagliga undersökningar. fingersticket blev droppen.
spa vor fint. jag kan ha mitt eget spa här hemma med gurkskivor och lera.

 
>