tisdag 22 april 2008

barnvagnsmaffian



i svenska akademins ordbok står det att maffia, i en allmän betydelse, kan syfta på "en hemlig sammanslutning med mer eller mindre förkastliga syften. alltså skulle man kunna prata om en barnvagnsmaffia tycker jag. eller flera rättare sagt. här i sala backe har vi ett antal lokala gäng. idag när jag pluggade på café såg jag minst tre olika. först kom fräscha gänget. mammorna är runt 30. barnen är ca ett halvår men mammorna är redan vältränade, välklädda med glansigt hår. barnvagnarna är av märket brio eller emmaljunga och i mörka färger. barnen har polarn och pyret eller finare. sen kom brokiga/vanliga gänget. ingen vidare homogenitet utan blandade åldrar och utseende barnen är ganska fula i hm klädsel. sist kom det märkligaste gänget. jag kallar dom tjocka gänget. fyra välgödda damer med till synes likadana barnvagnar och exakt likadana A-formade röda kappor från hm. jag har aldrig riktigt varit med i nått gäng men jag är mycket fascinerad av fenomenet. det ultimata vore väl att vara med i ett gäng där man hade nästan allt eller iaf det viktigaste gemensamt med alla. ett sånt gäng kan jag fortfarande drömma om ibland. självklart faller det hela på sin egen logik. tex. kanske man inte vill umgås med människor som aldrig utvecklas och själv vill man ju ha möjlighet att utvecklas och byta eller komplettera intressen. då är man inte längre ett homogent gäng. dessutom kanske ens identitet har en stark (kovalent) bindning till det faktum att man är "annorlunda" och då blir det svårt och ovant att befinna sig i ett sammanhang där man inte sticker ut. kanske hämmar det tom ens kreativitet. i vilket fall får jag nog inte vara med i ett barnvagnsgäng. jag är varken tjock eller fräsch och både vagn och sko är trasiga. inget gäng jag har sett skulle passa. kanske utländskhärkomstgänget men jag tror inte det för dom har ett hemligt språk som jag ej förstår. nej nu ska jag mixa en grön ärtsoppa som ingen ska äta idag och sedan läsa lite om en viss brillobox.

3 kommentarer:

Anna sa...

Jag har också haft drömmar om att tillhöra ett gäng, men när jag tänker närmare på det har jag ganska dåliga erfarenheter av gäng. De brukar vara ganska inskränkta och rädda. Nej, det är bättre att vara en fri fågel typ...utan gäng...

Teresa Maria sa...

det stämmer. gäng är nog ofta ganska töntiga :)

anna sa...

jag gillar inte heller gäng. det finns sånna där barnvagnsgäng här också som går på gripen, men det är mest sånna som tar bilen hit och promenerar för de har dyra vagnar och finklädda barn. så jag får nog inte vara med :)
mitt gäng kommer nog bestå av peter och bebisen sen, fast inte så likformiga som riktiga gäng.
när jag gick i högstadiet var jag med i mitt fösta gäng. vi var dom som var annorlunda och som inte hade några kompisar, så vi blev kompisar, fast utan likadana röda a-linje kappor.

 
>