lördag 12 april 2008

det individuella ansvaret

idag såg jag en debatt eller kanske snarare ett samtal på svt. jag kom in sent i programmet men jag tror att det kanske handlade om vårt samhälle jan björklund var med och även suzanne osten. jan pratade om att det var dags att individen började ta mer ansvar för sig själv och sina barn. han menade att hårda regler och höga förväntningar skulle leda till att man blir en ordentlig människa som förstår att det är ens eget ansvar att jobba och försörja sig (om man är frisk alltså) och inte samhällets i första hand. suzanne hävdade att kärleken var viktigast och då syftade hon på en slags samhällskärlek som hon menade saknas i vårt samhälle idag. någon annan pratade om framtidstro och en dynamisk människosyn som en viktig faktor till att skapa ett samhälle med funktionsdugliga och kreativa människor. jag lyssnade uppmärksamt och funderade över det här med individens ansvar. jag är inte så bra på att ta individuellt ansvar har det visat sig. jag är inte så ansvarig helt enkelt. tursamt nog är jag ej stendum så jag skulle aldrig bygga en politisk teori eller åsikt baserat på de förhållanden som skulle passa just mig. min allmänna och mycket oslipade åsikt i frågan är den att antingen det ena eller det andra får gälla. antingen har staten i princip all makt och tar följaktligen också ansvar för individens liv. i detta samhällssystem är den materiella valfriheten mycket begränsad. eller så har folket all makt och hela friheten. jag struntar i vilket men jag gillar inte ett disfunktionellt mellanting.
på ett personligt plan saknar jag både kärleksfulla förväntningar, disciplin och en dynamisk syn på mig själv. jag fyller förvisso 26 när som helst men vill ändå klappas på huvudet av en förälder eller duttas med av en samhällets tjänsterman. dom skulle säga att jag är duktig och klarar av det jag företar mig, att jag gjort bra val i livet och har mycket att vara tacksam för. dom skulle strängt påpeka att jag måste skärpa mig och börja ta ansvar för min situation men samtidigt erbjuda råd och stöd och framförallt skulle de lova att finnas där om det ändå skulle misslyckas. utan detta riskerar jag att bli sittande med trasiga skor i ett dammigt hörn av lägenheten och vänta på att ett till barn ska ploppa ut och med det lite ny energi och en positiv anda. inte så troligt.

6 kommentarer:

Caroline sa...

vad var det för ett program?

Teresa Maria sa...

jag vet inte faktiskt. det var typ inga förklarande eftertexter ellr så missade jag bara. har nog inte sett det förut. ganska trevligt dock.

Anna sa...

Jag såg också det, handlade väl om flummet i skolan? hade det bara på i bakgrunden när jag vek tvätt, men det var ett ganska trevligt samtal.

Teresa Maria sa...

eftersom jan var med verkar det troligt att det handlade om skolflumm :)

anna sa...

jag föredrar nog staten. jag gilalr inte alls ansvar, jag tycker helt enkelt inte om att välja. det är så skönt med livsmedelsverket som säger vad man ska äta för mat. apotekstanterna som säger vilken medicin jag ska ta och systemet som säger vilket vin som passar bäst till auberginegratäng. så fort det komemr till att välja elbolag, telefonoperatör etc får jag knottror. klart man kan sätta sig in i det, men vem orkar, och vem har lust till det? så spännande är det liksom inte.
om man blir sjuk tror jag alla behöver staten som klappar dom på huvudet och säger att det går över, ligg du hemma och vila dig, vi tar hand om dig. sen blåser de på knät och så blir man bra.

Teresa Maria sa...

jag kan nog hålla med om det där. stoppa valfriheten! ropen skalla, mindre valfrihet åt alla!

 
>