onsdag 23 april 2008

det elaka lilla trollet

rubriken syftar på amaya men är givetvis ironisk. hon är inte elak. bara ganska trollig, energisk, snabb, hungrig, kortstubinad, envis, stark, skrikig och helt oförstående inför allt vad graviditetskrämpor kan heta (mer oförstående en johan faktiskt)
amayas pappa har åkt en båt nästan hela dagen så jag och trollbarnet har haft en heldag tillsammans. vi blev helt utbrännda. amaya somnade lite efter sex och det var inte en minut för sent. jag hade planerat kakpicknick som förvisso var väldigt trevlig men också mycket intensiv. kanske lite på gränsen för vad någon av oss orkade med. trots att amaya inte övat särskilt mycket på att gå i sina skor så sprang hon i vansinnessnabb takt åt alla möjliga håll och även runt runt tills båda nästan föll omkull av yrhet. hon ramlade lite då och då men jag fick ändå inte hålla i handen utan höll lite diskret i tröjan. några tonårsgrabbar spelade fotboll och amaya såg inga som helst hinder i åldersskillnaden utan sprang ystert fram för att sparka på bollen. när vi skulle äta kakor på filt satt hon förvisso ned en stund men åt hetsigt på fyra kakor samtidigt. det är kul att hon har en så tydlig personlighet och hon tar verkligen för sig av livets goda. det som är lite tråkigt är att jag inte kan få henne att förstå det här med graviditet och de begränsningar och krämpor som kommer med den. hon kanske tror att jag bara är slö och så är det faktiskt inte. nu ska jag lägga mig i soffan ett tag innan johan kommer hem från båtresan. jag sa att han inte skulle köpa något till mig men man vet ju aldrig. sist fick jag en mjukisälg av märket softtoy.

7 kommentarer:

Ninni sa...

Ja du Teresa, jag skrattar så jag gråter....

Det låter faktiskt som om hon är VÄLDIGT lik sin pappa. Han var likadan. Vi får hoppas att lillebror/syster får mera av dig. Tänk två såna trollungar springandes hit o dit, bråka med varann och äta kakor samtidigt. Vojne, vojne, vojne.

absolutebeginner sa...

Jag ser fram emot att ha picnic med er!

Teresa Maria sa...

det gör vi med. det kan hända när som helst nu. bara vädret håller i sig. vi kan springa ystert i källparken och dyka upp bakom en kulle. så gemytligt.

absolutebeginner sa...

Jo, och sjunga edelweiss.

Teresa Maria sa...

men amaya och jag kan inte sjunga så vi får nynna. la la laaa osv.

absolutebeginner sa...

Ni kan nynna så kan jag brista ut i ett soloparti som täcker hela källparken med sin prakt. "Climb ev'ry mountain
Search high and low..."

anna sa...

jag tycker amaya är en riktigt skön person. varför bara äta en kaka har jag ofta undrat. och varför inte hänga med äldre killar, alla vet ju att de är tuffast :)
vi kan ha picnic på gripen (ständigt detta gripen, jag vet att jag tjatar, men gottsunda har inte så mycket annat att komma med :)
och om johan sjunger sound of music lovar jag att både sjunga med och baka en citrontårta!

 
>