söndag 27 april 2008

nu är jag sådär tröttsamt trött igen

det går i perioder det där med min trötthet. nu är jag inne i en dålig period. i torsdags var jag hos barnmorskan för att få järn och vi passade även på att sticka mig i fingret för att se om jag blivit järnstinn. 103 hade jag nu och det är ganska sopigt. detta kan vara en bidragande orsak till att jag inte känner mig tip top. en annan är nog amayas nya tidiga morgonvanor i kombination med långa intensiva dagar, svår foglossning och studiehets. inatt vaknade amaya fyra, fem och slutligen sex, trodde jag och nu sitter jag här med min kaffekopp som redan är halvt uppdrucken och från barnrummet är det tyst. hur kan det vara så?! ville hon bara att jag skulle gå upp? hur kunde hon veta? många frågor. inatt mellan vakningarna drömde jag hemska drömmar. en galen tant bröt sig in och kastade ett paket med farligt pulver på oss. johan klarade sig inte och jag och amaya fick vara på flyende fot resten av livet. jättetråkig dröm.
det går inte så bra nuförtiden. hushållet sköts minst sagt mediokert, jag hinner inte med i amayas takt, den positiva andan har gått upp i rök, studierna går dåligt (både mina egna och mina försöka att hjälpa till med matten), jag har jobbig foglossning och svårt att andas. det sägs att magen ska sjunka lite snart och att det då ska bli lättare att andas. det ska bli skönt. det ända jag har lyckats med under denna graviditet är att inte bli jättetjock. efter snittet blir jag nog svenssontjock och det är iaf. bättre än jättetjock. magen blir nog svårare att bli av med, det står tom i de annars så positiva "inget är omöjligt" mammatidningarna. nu har jag 105 i midjemått och jag vill inte ha en cm mer än 70. jag väger 63 nu och ska sedan väga 48. precis efter snittet kommer några kg rasa av sig själva. dels barn och moderkaka men också massor av vatten som jag samlat på mig. det är viktigt att ha en målbild. nu tänker jag på jennys planerade födelsedagsfirande. då ska jag ha ett normalt utseende, glatt humör och jätteliten välartad alvarbebis. det blir kul. nu ska jag slamra lite i köket så att amaya vaknar. jag tror att det kan vara mumintv snart och det vill man ju inte missa.

2 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Jag tycker om dig oavsett hur din kropp förändras. Men om du vill ändra på midjemåttet så kan jag tipsa om direkt fettsugning i samband med kejsarsnitt. Jag har sett på ett tv-program att anorektiska hollywoodkändisar gör så. Jag hoppas att du inte blir anorektisk hollywoodkändis. Inatt är det dessutom din sovnatt så du kanske kommer vara flygande-fläng-lycklig imorgon!

Teresa Maria sa...

vad snällt sagt av dig. eunice tipsade mig om fettsugning i samband med snitt. även om vi hade råd skulle jag inte göra det då jag inte tror på fettsugning. jag tycker inte att det verkar bli fint. lite buckligt liksom. dessutom är det som med dina plantor, dvs att det inte är kul att köpa den färdiga produkten. man vill ju göra själv! jag ska göra magmuskelövningar istället. kanske på boll. jag ska även fortsätta med mitt "inte baka" projekt.

 
>