onsdag 30 april 2008

det rycker i dricka öl ute nerven

det är hårda tider för en fattig, gravid, vattenfylld mamma till ett 1,5 års barn. den senaste tiden har präglats av ett fantastiskt vårväder och ystra nyavlönade människor. idag, valborg, är kanske kulmen på denna period. som praktikanten på vårdcentralen skulle ha sagt är det "helt galet" på valborg i uppsala. jag har inte så hemskt mycket sug efter det galna. mer på gemenskap, frihet och just öldrickning i det gröna. det behöver inte vara något särskilt och enbart familjen duger bra. det som sätter käppar i hjulet för de här omtalade trevligheterna är att sista månaden av en graviditet sällan är särskilt trevlig. värmen gör att jag sväller upp till en otymplig, svårrörlig boll. amaya känner till detta och har en ormig sida som försöker utnyttja detta till sin fördel. idag skulle hon tex absolut inte gå och lägga sig utan kastade sig vilt så fort jag försökte plocka upp henne. hon gömde även sina nappar under soffan och sprang så fort att jag inte hann i kapp. mycket otacksam stil då jag stått och stekt pannkakor bara för att hon skulle få lite valborgtrevligt. på eftermiddagen/kvällen gick vi på promenad för att se om det förekom någon barnvänlig aktivitet vi kunde titta på. vi hittade en park som såg trevlig ut, den hade massor av kvarglömda leksaker så det var en hit. en halvtimme han vi leka innan en kille med stora tribaltatueringar kom ut på en balkong. hög musik spelades och de röktes, dracks och spottades på balkongen. mycket otrevligt tyckte vi och gick hem. en annan sak värd att nämna är att jag idag äntligen inhandlat nya skor. om jag vågar ska jag fota och lägga upp bilder på min gamla sko och den nya. men först blir det en klassiker: spenatsoppa!

1 kommentarer:

jennymathilda sa...

i sommar kan vi dricka folköl och baka sandkakor i någon trevlig park utan hemska personer som skriker och spottas.

 
>