lördag 8 mars 2008

torr som fnöske

de flesta av mina planer verkar gå i stöpet nuförtiden. så även dagens. vid uppvaknandet kände jag mig ytterst outsövd samt plågsamt graviditetssjuk. graviditetssjukan kan se olika ut från fall till fall men är alltid en plåga. den är både psykisk och fysisk. bäst kan den beskrivas som en överväldigande sorgsenhet med utmattningssymptom. johans glada städande kändes både absurt och surrealistiskt, vet han inte hur sorgligt allting är?! amaya kände iaf av min sinnesstämning och blev vid ett par tillfällen omotiverat ledsen. mina försök att få henne och mig själv på bättre humör bestod i ett besök på gränby centrum (uppsalas populäraste) vi såg många hundar och det gladde oss båda. det var även proppat med folk och amaya startade ogenerat konversationer till höger och vänster. i en kö sparkade ett sulkibarn mig med flit på vaden. jag tittade så argt jag kunde både på honom och pappan. tyvärr såg pappan så snäll och bortkommen ut att mitt hat byttes ut mot skam och avsmak.
en ren lägenhet är iaf något att glädjas över och vegoburgaren vi fick av svärmor igår var god (vi fick också motionscykel, glass, hjortronsylt, falafel och tre böcker) jag glädes även åt de bristningar jag ej fått och att jag slutat späka mina händer. nu smörjer jag dom ett par gånger om dagen, tyvärr han det gå så långt att de är mörka av sårskorpor och torra som fnöske. kanske tar de eld snart.

3 kommentarer:

Ninni sa...

Ja Teresa det är verkligen nåt att glädjas åt - inga bristningar! Ganska otroligt eftersom du nu är väldigt, väldigt gravid.

Instämmer också i din glädje över böcker, det är gott att du numera kan läsa för att roa dig istället för läroböcker. Böcker är underbart - ska nu börja på en som är skriven av en hustru till Saddam. Det blir nåt att bita i du!

anna sa...

men en motionscykel, vad snällt! det skulle jag också vilja ha, då skulle jag se sådär snyggt gravid ut och inte pösgravid :)
glöm inte bort att gränby centrum även är uppsalas nya innecentrum där alla är välkomna, eller hur det nu är :) jag har aldrig varit där. men jag har stora förhoppnnigar om det. vi sökte en lägenhet idag vid gränby men kom på plats 150.. så vi blir nog kvar i gottsunda. men uppsalas tråkigaste och alkigaste och socigaste och farligaste centrum. och så regnar det jämt i gottsunda. och är alltid en grå himmel. ingen sol som gränby har som kännetecken..
vad charmigt av amaya att känna av din sinnesstämning, hon får säga åt sulkypojken nästa gång, man får ju inte sparka gravida!

Teresa Maria sa...

vad knäppt att ni inte får lägenhet i gränby. det är ju inte alls ett så fint område. borde bero på närheten till stan kanske. men vem vill bli mördad egentligen?! om jag bara orkar upp på cykeln ska jag trampa för glatta livet. synd att man inte kan läsa samtidigt.

 
>