tisdag 18 mars 2008

påskkyckling och min nya räddsla


nu är påsken snart här och inget pynt har satts upp. för några dagar sedan noterade jag att allt fint påskpynt var borta från affärens hyllor. de enda påskkycklingar som finns kvar är neonfärgade och finns på willys. eftersom barnbidraget kommer på torsdag så får jag snällt sitta och se på medans alla påskprydnader köps upp av välbärgade. när jag ska handla på torsdag finns väl inte ens ägg att få tag i.
min nya rädsla och konspirationsteori går ut på att sjukvården har fått direktiv från högre makter (kanske socialstyrelsen, regeringen eller nån annan mystisk instans) om att kejsarsnitt ska avvecklas som alternativ till vaginal förlossning. deras nuvarande strategi är att vänta med att besluta om snitt till ca en vecka innan planerat födelsedatum. på så vis framkallas en enorm psykisk stress eftersom den som vill ha snitt antingen har ett medicinskt tillstånd som gör att ett snitt vore att föredra eller bara inte är intresserad av gammeldags tortyr av värsta sort. i vilket fall leder stressen till att barnet vill komma ut i förtid och då måste födas ut genom slidan eftersom inget beslut har tagits. i bästa fall så svimmar man av panikångest och/eller smärta och får då ett akut snitt (mer riskfyllt än planerat). jag är hur som helst livrädd för att just detta ska hända. ska ganska snart packa en väska så att jag iaf slipper ha de snuskiga sjukhuskläderna som de sätter på en för att ha något att skämta om i kafferummet.

4 kommentarer:

Anna sa...

Ett tips är att leta påskpynt på myrorna och liknande butiker. Gammalt pynt är ofta finare, enligt mig, och kanske billigare också, fast det vet jag ingenting om. Härligt med ett nytt inlägg från dig, har ju varit tyst ett tag:) Hoppas det ordnar sig med kejsarsnittet, låter lgalet med att bara vänta en vecka innan beräknad förlossning, som du skriver måste det ju framkalla mycket stress.

anna sa...

haha.. så det är därför man har så fula kläder på sjukhuset, då var det mysteriet löst, jag har faktiskt undrat länge. på riktigt :)
men visst är det hemskt med uppskjutandet. det evinnerliga uppskjutandet! jag är ju i v 31 och om de ska göra kejsarsnitt kommer det ske om 5-6 veckor, men jag har som sagt inte en aning. helt totalstörigt! man vill ju gärna förbereda sig lite. typ när bebisen kommer, planera lite inför skolan, och mest mentalt. det enda jag får träffa är barnmorskan som säger om att jag bör få kejsarsnitt men en läkare måste ta beslutet. jävla segoläkare! det knäppa är att allt går tokmycket fortare i visby vad gälelr sjukvård, och på hela gotland bor det 26000. i uppsala bor det väl 200,000 vilket gör att de borde ha en bättre sjukvård.
jag är riktigt urless på sjukvård just nu. och läkaren vi skulle träffa komemr till gottsunda varannan måndag, och nu på måndag är det.. söndag! så då blir det två veckor efter det. så det blir väl akut kejsarsnitt, eller ska de ta beslutet i v 34?
dessutom - hade män fött barn skulle de fått göra så många kejsarsnitt som helst. nej, nu ska jag läsa ett passande kapitel i egalias dötrar och bittra ner mig lite!

Caroline sa...

men hallå, hur fungerade det sist? då amaya skulle komma till jorden? jag förutsätter nu att det var smidigare den gången, har jag fel? om inte, varför är det så uppfuckat nu?

absolutebeginner sa...

Men det är då tur att vi har så många olika påskblommor! Hade jag gått in för att oroa mig för att barnet skulle komma ut i förtid så skulle jag nog vara tvungen att läggas in på rehab för stressrelaterade sjukdomssymptom :/ Bara vi får tag på din morgonrock så får vi hoppas på att barnet kommer ut på den planerade tidpunkten. Och om det inte skulle bli så, så har vi i alla fall sluppit oroa oss i förtid.

 
>