lördag 29 mars 2008

en trött hemvändare


idag for hela familjen till sthlm för att fira min farbrors födelsedag. kalaset hölls hos min farmor som bor i södra ängby (funkisträdgårdsstad - se bilden) inför resan förberedde vi som vanligt mer med att vara nervösa och mindre med praktisk planering. naturligtvis var vi dödströtta och kraftigt uppstressade redan innan vi kommit ut genom dörren. det vore lätt att skylla på amaya som faktiskt varit extremt krävande de senaste dagarna pga nya tänder (förmodligen) dock var det inte hennes fel att vi inte gick och la oss i tid och inte förberedde allt som duktiga föräldrar skulle ha gjort. en sak som vi faktiskt för ovanlighetens skull lyckades med var att ge ett stiligt intryck som grupp. johan hade helt ny strass som bestod i rutig gubbbyxa i gråbrunt, svart linne och svart kofta i mysigt stickat material. hans byxa passade till min gråa kappa och mina bruna stövlar passade fint ihop med amayas mössa osv. det kändes kul att slippa se ut som trasiga tiggare och mer som en medelklassfamilj på väg till kalas. det tar tre timmar för oss att komma till min farmors hus och vi var där ca tre timmar. alltså sex timmars resa och tre timmars umgänge. tur att vi alla gillar att resa! på vår äventyrliga färd träffade vi sl-kontanter som var missnöjda med våra färdbevis. straffet blev 1200kr, tur att vi som medelklassfamilj inte har ekonomiska problem eller tex behöver gå till tandläkare. verkligen tur. även på hemvägen stötte vi på patrull då vi var nära att fastna för gott i en urinhissfälla. som tur var släpptes vi ner av hissen och tog den långa rulltrappevägen upp istället. vi fick också bevittna en affärsuppgörelse från den undre världen. amaya var den som under resan lyckades hålla energin på topp nästan hela tiden. hon lekte vildsint in i det sista. vid willys gav hon upp och somnade. det hade jag också velat göra. nu är jag för tredje kvällen i rad så trött att jag varken orkar tv eller bok. knappt äta heller. värmde soppa men orkade inte äta den. nu ska det bli bärsmoothie och omnirasa-blogg där jag ska läsa en superlång diskussion där johan varit aktiv. godnatt.

5 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Kanske kan det tyckas att dagen varit helvetisk, men det var faktiskt trevligt hos din farmor, där vi var i tre timmar. Sex timmars resa är helvetiskt med ett barn som har mer energi än en redbull. Vi måste nog flytta till Stockholm. Fridhemsplan närmare bestämt. När vi blir rika tycker jag vi flyttar dit!

Teresa Maria sa...

jo jag menade inte att allt var helvetiskt. dock är mina gravidkrämpor helvetiska. mina fogar lossnade tillslut helt och hållet. kanske kommer jag i råkordbok för mest lossade fogar!

anna sa...

usch vad dyrt att åka med fel färdbevis. det låter som en väldigt jobbig resa. vilket projekt, tur att amaya var glad, annars hade det blivit ännu jobbigare antar jag.
vilken tur att ni hade trevligt hos din farmor iaf. så det kom något bra av resan.
om jag skulle bo i sthlm skulle jag också bo på fridhemsplan tror jag. det stället tycker jag minst dåligt om, och så är det nära till allt.

jennymathilda sa...

Det är minst lika synd om er som om mig det är tydligt det. Fräck att klaga på färdbevis när ni hade försökt! Vad var felet??

Teresa Maria sa...

felet var att man ju skall ha varsitt färdbevis och inte ett gemensamt dygnskort :) egentligen kunde man väl förstå det men det var så länge sedan jag åkte t-bana i sthlm och jag ville så gärna tro på vad den vänliga mannen på pressbyrån sade. det var hans tips! en riktig lurifax

 
>