söndag 23 mars 2008

påskhets


oj så mycket vi har varit med om i påsk! egentligen har vi nog haft det ganska lugnt men jämfört med våran vardagliga sociala frekvens har det varit hetsigt. i torsdags var anna och peter här på besök. det hela var mycket trevligt. amaya visade sin allra mest charmerande sida, anna hade en spännande väska fylld med främmande föremål och peter hade flera goda öl att bjuda på. jag provade en ny lite italiensk stil som yttrade sig på så vis att jag när gästerna kom stod vid spisen och trillade vegetariska köttbollar. jag var också lite svettig samt osminkad. den nya stilen känns bra och jag ska definitivt prova den igen.
på långfredagen kände vi ett så starkt behov av att titta på djur att vi trots att jag skulle till sthlm senare på dagen begav oss till 4-h i vinterkylan. det var tursamt att vi trotsade vädret för annars hade amaya inte fått klappa sin första häst (se bilden)
min sthlmsresa blev lite hastig och lustig. som vanligt kom det en tår på bussen. det är osäkert om detta berodde på att karlen som satt brevid hade så långa och tjocka ben, en sorglig sekvens i min bok eller att jag saknade johan och amaya. den troligaste orsaken till min lilla gråt är nog det faktum att jag nästan aldrig lämnar lägenheten nuförtiden. att åka tunnelbana till fruängen känndes exotiskt men också spännande. det var kul att träffa jenny och se hur hon bodde. jag ser fram emot att besöka henne igen på dagen i vårväder. då tänker jag mig att vi promenerar i park och lunchar på det exklusiva stället som finns i fruängen. kanske är amaya och även johan med. det var även kul att träffa caroline och peter som var på på besök från danmark. caroline ska ta körkort och jag är hemskt avundsjuk. på hemvägen missade jag alla tänkbara bussar och det hela blev en utdragen och mycket kall process.
på lördagen drabbades jag av ångest. dels på grund av alla tabletter jag tvingas äta för mitt tandproblem och det kaffe jag måste dricka för att inte somna av nämnd alvedon. graviditet, maktlöshet och ändrade ekonomiska premisser spelade nog också in. ångesten dämpades på kvällen då vi fick besök av johans mor och bror. vi åt sviss och fick som vanligt en uppsjö av gåvor. bla en hemstickad hello kitty-figur, veggo kyckling, sill, böcker och ett presentkort på böcker. vem kan ha ångest när så fina gåvor delas ut?!
nu ska vi se en rastadokumentär innan sänggående så jag återkommer imorgon med fördjupade utlägg om mina krämpor samt veggokycklingen som är min nya passion.

8 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Jag tycker din italienska stil är jättebra. Då får också din hy andas!

Hade jag suttit bredvid någon som hade långa ben på en buss så hade jag också fällt en tår.

Teresa Maria sa...

långa och tjocka! jag har förståelse för att det kändes jobbigt för honom med men det är så typiskt att det alltid är jag som ska drabbas bara för att jag är liten. om jag utvecklar min italienska stil yttligare med kraftfull svettdoft så kanske ingen vågar sätta sig brevid mig. måste prova!

absolutebeginner sa...

Jag som har långa och tjocka ben fäller alltid en tår när jag åker buss. Det är klart att det kändes jobbigt även för honom med sådana ben. Kanske var han på väg till ett kbt-möte angående sina benproblem?

Din svettiga stil låter perfekt tycker jag. Om du satsar på svettdoft så får även dina armhålor andas :)

Teresa Maria sa...

vad är ett kbt-möte? visst är det synd om de tjockolångbenade men då kan man väl bygga bussar med antingen ett stort säte eller två små. ganska bra lösning tycker jag själv.

absolutebeginner sa...

Terapi (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_beteendeterapi)

Visst borde man bygga om bussarna. De är alldeles för trånga tycker jag.

anna sa...

Vad modig amaya ser ut med hästen, själv skulle jag vara livrädd. hästar är gigantiska och mycket läskiga djur tycker jag.
vi vill också bo i sala backe och klappa djur, men könumret till alla 10 lägenheter överskred 200.. och jag skyller allt på nya regeringen!
jag gillade också den italienska stilen, och köttbullarna som var hemskt goda.

Teresa Maria sa...

jag vill ju inte förneka amayas modighet men det var en dvärghäst. den nafsade henne på fötterna genom åkpåsen, det blev blöta fläckar :) tänk om hästen hade bitit henne?! då hade jag skämts.

Anna sa...

Sött barn och söt häst:) och söt mamma som skymtar också.

 
>