onsdag 5 mars 2008

fånigt inlägg om vad jag vill

jag vill bo i sthlm. inte mitt i staden utan i en närförort som funnits länge där husen ser trevliga ut och har putsad fasad. det ska finnas fina naturområden och minst ett café med uteplats på sommaren och gärna en krog. om det finns en biograf blir jag överlycklig. exempel på sånna ställen är midsommarkransen eller hägersten. midsommarkransen får plus för biocafét tellus och hägersten för sin trevliga tatueringsstudio där mia och morty jobbar. mia är sveriges äldsta kvinnliga tatuerare. det är alltid i slutet av sommaren eller höst och på fritiden promenerar vi i de fina grönområdena, matar ankor och gungar mycket. ibland tar vi oss in till stan och går på museum eller shoppingrunda. på shoppingrundan inhandlas alltid något fint till lägenheten tex. en tekanna i form av uggla. hela familjen är intressant, vid god hälsa, snutna och har alltid ett leende till övers. ofta bjuder vi över vänner på soppa och kulturdisskution. det är osäkert vad johan jobbar med men kanske trädgårdsmästare. själv är jag begravningsentreprenör och äger min egna naturvänliga begravningsbyrå där vi kan erbjuda frystorkning istället för kremering. jag har ett rum i lägenheten där jag har alla mina svarta dräkter, klänningar, skor och hattar. det är jobbkläder. ibland är barnen med på jobbet och det är bra för döden kommer inte att skrämma dom och på så vis slipper de den ångesten. vi har också en stor balkong där johan odlar massor av tomater, kryddor och fina blommor. en trevlig bil äger vi också, den tar vi aldrig i onödan utan mest när vi ska på semester. då lassar vi in alla i bilen och tutar i väg till ett fint ställe där vi tillbringar några veckor tillsamman i lugn och ro. jag har säkert glömt hälften men jag tror att jag fick med det viktigaste.

14 kommentarer:

Ninni sa...

Teresa min vän - du bor redan i förorten. Uppsala är förort till Sthlm och det finns gungor, caféer, biografer här. Visst är det bra?

Teresa Maria sa...

det är ingen närförort till sthlm även om de vill att man ska tro det med sitt resecentrum och situation sthlm. en och annan gunga finns väl iofs. men gräset är alltid grönare på andra sidan.

absolutebeginner sa...

Jag skulle också gärna flytta till stockholm. Men jag känner inte till någon förort. Däremot känner jag till kungsholmen och där skulle jag kunna tänka mig att bo. Men jag har förstått att man måste vara rik för att kunna bo där. Jag ska jobba på det.

absolutebeginner sa...

Vi måste ha en kolonilott med tillhörande stuga också, glöm int de!

anna sa...

nej stockholm är så tråkigt. arga människor som bara stressar och så är allt tokdyrt! dessutom måste man åka så långt för att komma till jobbet.
läskigt tycker jag att jobba med döda människor, jag såg på introt i måndags att outsiders på 3an eller 5an handlar om sånna som jobbar med döingar :)
jag läsr en bok nu som handlar om en begravningsentrepenör, det verkar lite läskigt. fast den handlar om en dansk by också..
men resten låter trevligt tycker jag. glada barn och en glad familj, med närhet till bio och cafe.

Teresa Maria sa...

vad är det för bok? den skulle jag vilja läsa. jag har faktiskt nästan alltid trivts bra med att bo i sthlm trots stressen folks kyla och de höga priserna. johan har dessutom aldrig provat att bo där på riktigt. när jag var yngre var jag ofta ensam. ibland frivilligt, ibland ofrivilligt. i båda fallen känndes det så skönt att ha tillgång till ett så stort utbud av allt :) när jag blev intressera av nåt var det enkelt att förkovra sig i det. kulturhuset, stadsbiblioteket, cinemateket är alla bra ställen för ungdomar.
ska ni bo kvar i gottsunda? tänk om de 17åriga grabbhalvorna är taskiga mot bebisen? den där döda uppsalamamman mördades tydligen i gränby, ganska nära oss.

anna sa...

ojdå, här är det bara rån och bilbränder. läskigt med ett mord!
gottsunda som är så bra, men så fort peter antingen får ett välbetalt jobb eller när vi vinner på lotto flyttar vi. de ska bygga lägenheter vid botaniska det skulle vara schysst att bo där. då får man ju nära till.. eh, någon bio, och carolina (inte för jag varit där mer än två gånger men ändå)
sthlm har ett ganska bra utbud för tonåringar det är sant. finns lava kvar? där hängde jag ibland, och cinemateket.
boken heter berlinerpopplarna, nåt sånt. handlar om tre bröder och en av dem är begravningsentrepenör än så länge har det bara handlat om honom.

Anna sa...

jag kan varmt rekommendera kungsholmen. hoppas ni flyttar hit någon gång.

Ninni sa...

Lite makabert, men jag har hittat ett kap på blocket som kan vara starten på din nya karriär: http://www.blocket.se/vi/15444288.htm?ca=10_s

Teresa Maria sa...

tack anna! vi kommer gärna och bor där. visst finns det ett ställe på kungsholmen med jättemånga glassorter?! jag drömde en gång att du och jag var där och åt massor av glass.

Anna sa...

Haha, jag vet inte vilket ställe du menar, men precis brevid mig finns ett ställe som säljer massa glass. och producerar glassen själv. Fast det sjuka är att jag kanske har ätit där två ggr under alla de år jag bott här. Skandal!

Teresa Maria sa...

när jag kommer till dina kvarter kan vi äta glass där, precis som i drömmen!

jennymathilda sa...

Jag tycker att det var ett bra inlägg, inte fånigt. det vore kul om ni flyttade hit. Tänk så kul vi kunde ha då. Jag skulle ofta passa era barn! dessutom har ju hägersten en fin ankdamm så den borde få ett extra plus.

Teresa Maria sa...

det får den. jag älskar ankdamm! förr eller senare kommer vi till sthlm, önskar att det blev förr.

 
>