söndag 10 januari 2010

tråkbloggen

önskar att jag kunde berätta nått roligt. att något hände. något utöver det vanliga. inte för att jag är missnöjd med mitt liv. inte alls. men jag tror att de flesta människor behöver något skoj att se fram emot när vardagen känns långtråkig. jag vet minst en som skulle flika in att om man bör lära sig att leva i och uppskatta nuet istället för att leva i framtidens planer. kan nog stämma men jag gillar att ha det så. alltså jag gillar att se fram emot saker. inte att jag bara går och väntar alltså. inte så.
jag skulle vilja resa bla. jag har alltid uppskattat att resa. gärna själv. några av mina bästa minnen (levainuetminnen) är från såna resor. bussresan från london till brighton var fantastisk. kostade ca 30 kr med megabus (känd för sina hashrökande chaufförer) det var mitt i natten och jag var i princip ensam på bussen. vi åkte genom flera nedgångna små städer. alla helt öde. är det nånting jag tycker är vackert så är det engelska halvrisiga städer. brighton är en stad vid havet och precis så romantisk som man kan tänka sig. inte helt olik nice faktiskt. jag bodde för 100kr natten på ett vandrarhem som sett bättre dagar. jag drack öl i baren och utmanade mig själv att göra läskiga saker. en superläskig sak är att gå ut på en pir mitt i natten. eftersom det längst ut på piren fanns ett övergivet tivoli med en sån där klassisk karusell blev det superduperläskigt. men jag gjorde det iaf.
ett annat fint reseminne är från madrid. med hjälp av en i staden välbevandrad vän hittade vi inhyst i ett parkeringshus en kinakrog så genuin att det nästan var läskigt. personalen pratade mest nån typ av kinesiska och pyttelite spanska. jag kan inget av dessa språk så det var tur att vi fick hjälp. maten var sjukt god och lika billig.
det dröjer nog tills jag får resa igen. om jag inte blir rik snart förstås. kanske om jag investerar månadens sista slant (60kr) i en trisslott. vad tycks?

4 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Jag tror chansen är större att du får pengar om du skaffar ett jobb än om du köper en trisslott? Chansen är nog också större att få ett jobb än att vinna så pass mycket pengar att du har råd att resa utomlands? Tips från coachen.

anna sa...

apropå framtid/leva i nuet tror jag nog på ett mellanting. visst är det bra att kunna njuta av nuet och att uppskatta det man har när man har det. men när nuet är förjävligt och jobbigt tycker jag nog att det är skönt att kunna drömma mig bort.
jag vill också ut och resa igen. har bara varit i london i england, vill väldigt gärna se landsbygden där. och kina. nästa resa går nog till lillasyster i berlin :)

Teresa Maria sa...

tackar för tipset!
anna, vad kul att ni ska fara till berlin. har du varit där förut? jag tror att ni kommer få det jättebra. billigt är det också såvitt jag minns. är det en riktig plan eller mest önsketänk?

anna sa...

det är lite blandat önsketänk/riktig plan. jag var där hösten 2007, då var jag gravid med matilda. och mia bodde där då oc¨kså. då bodde jag hos henne, nu ska vi nog satsa på vandrarhem. hon bor 8 trappor upp, utan hiss.. men vore så skoj att komma dit och komma bort!

 
>