onsdag 16 januari 2008

grungefamiljen


jag är mycket väl medveten om att grungeretrotrenden känns gammal våren 2008, iofs menar jag att blommig klänning kan vara lite grunge fast det beror ju på vad man har till förstås. i vilket fall är det synd att grungen är död. det var så trevligt och ur den sprang bla. kanske världens bästa tv-serie "mitt så kallade liv" dessutom passar stilen bra för den som inte har så mycket pengar. kvällen då johan och jag träffades lämnade vi ett vegankalas för att istället dricka många öl i hans rum och då bestämde vi oss för att bli ett grungepar. det var bra av oss tycker jag och nu har amaya också hakat på. johan har ofta mjukisbyxa och det är också grunge. jag köpte ett par kängor som jag tyckte såg för propra ut så jag slet sönder dragkedjan och lagade käckt med silvertejp, är mycket nöjd med resultatet. duschar gör jag inte varje dag och håret hänger flottigt oklippt i ansiktet. det är oklart om treomissbruk och förkylning är grunge, ska googla reda på den saken omgående.

10 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Och tänkt vilken musik som spelades på radio! Jag minns soul asylum, soundgarden, 4 non blondes och nirvana. Hon in 4 non blondes gick under jorden vad jag har förstått då hon inte vill bli så känd för att det skulle inkräkta på hennes konstnärliga integritet. Jag kan minnas fel, men jag tror det var så! Det är precis som oss. Vi är äkta underjord.

anna sa...

åh gamla grungen. vad skönt det känns att den inte dog ut med kurt cobain 1994. ni är helt klart värdiga övertagare. speciellt amaya med sitt pannband bredvid en apoteketpåse :)
apoteket är nog riktigt grunge!
minns mig som 14-15 åring med flanellstjorta, fula trasiga skor och trasiga jeans, det var tider det! skönt att du säger att även mjukisbyxa är grunge, det är det enda jag har på mig nuförtiden jag också.
nu ska jag gå och lägga mig och läsa en bok och gravidyoga, inte så mycket grunge dock :)

Teresa Maria sa...

angående 4 non blonds tjejen är vi väldigt lika henne bara det att vi inte skriver låtar till gwen stafani och är supermiljonärer :)
apoteket känns ganska grunge när man tänker på det! är det så att anna har börjat på gravidyoga (mycket avundsjuk i så fall) eller läste du en bok om det? det senare kan jag tåla

absolutebeginner sa...

Jag kom på att jag försöker spara ut skägg också. Är det grunge? Jag känner inte till någon känd grungare på rak arm som har skägg, men det borde finnas någon. Det är rätt skabbigt i vilket fall! Hela 90-talet var så mycket mer avslappnat än 2000. Då kunde man verkligen vara smutsig , ha flanellskjorta, trasiga jeans (som var trasiga på riktigt) och fula skor och ändå vara chiq i vissa kretsar. Subkulturen för något liknande idag lär vara rätt snäv.

Teresa Maria sa...

kurt cobain hade ibland ett litet skägg, precis som du!
alltså, dom där äckliga emo-människorna är ju skabbiga. faste jag vill helst inte gemföra + att deras emomusik suger!

anna sa...

jag tror skäggstubb är grunge. långt skägg är nog mer hippie?
ja jeanskulturen har gått åt ett konstigt håll. var det några år sedan det var inne med sånna där fula tvättar? när de skulle se gamla ut fast de var nya och hade kostat 1500..
jag har bara lånat en gravidyoga bok på bibblan. så jag tänkte ev försöka någon gång hemma. jag har bara yogat en gång på riktigt så möjligheten är stor att jag trasslar ihop mig och inte kommer ut, men vi får se :)

Anna sa...

Men grunge var faktiskt trendig typ förra hösten/vintern. Marc Jacobs hade ett par kängor i sann Dr Martens anda i sin kollektion och flera modehus har gjort samarbeten med just Dr Martens på sista tiden. Jag ville vara grunge i nian, men jag blev mer punk-rock. Punk-Anna. Kram

Teresa Maria sa...

tack för att du spred lite modeljus över debatten! visst minns jag punk-anna, det roliga är att det där vita hundkoppelhalsbandet med nitar (var de långa?) var du inte ensam om att äga :)

Anna sa...

Var det vitt? Trodde det var blått. Kanske hade jag även ett rött. Men vad menar du med att jag inte var ensam?

Teresa Maria sa...

jag hade ju också ett vitt! och ett blått + rött. jag tror att jag pratade med dig om det där halsbandet då jag bjöd på/tiggde en öl för länge länge sedan!

 
>