måndag 28 januari 2008

en som inget vet...

är ofta gladare än den som vet något! jag vet många tråkiga saker men också en del bra. ex på bra och roliga saker är:
att jag och johan ska gifta oss ganska snart
att jag ännu inte fått bristningar eller åderbråck
att amaya ibland ser ut som en mexikansk gubbe
det var förstås också roligt att hela familjen igår gick upp på en ås men eftersom den vågade promenaden kan ha bidragit till mitt insjuknande som i sin tur lett till stort lidande vill jag inte nämna åsutflykten som något enbart positivt.
man skulle kunna påstå att det egentligen är ganska eländigt ställt med oss just nu. med mig iaf, sjukdom och utmattning präglar mina dagar. när jag som liten hamnade i ofördelaktiga situationer brukade jag tänka på litterära personer som utsatts för större lidande än jag själv. jag använder mig fortfarande av den metoden. moa martinsson är återkommande liksom doktor Henck i hjalmar söderbergs "pälsen". mammor som lider mer än jag själv svämmar det tyvärr över av. om man klagar minsta lilla dyker alltid nån mamma upp med tusen historier som alla är värre än det man själv berättat. jag har det nog ganska bra ställt egentligen men vaderna värker och jag fruktar ett bråck när som helst nu.

15 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Lidande är ju alltid subjektivt så ingen kan då säga att någon har det värre än någon annan. Därför tycker jag att du har all rätt att känna att det är mest synd om dig. Och du har också rätt att ta dig till UAS och skriva en 10:a på deras smärtstencil!
Jag har också enorma smärtor, men antaglien inte lika mycket som dig. Trots att smärta återigen är subjektiv. Log Lady ägde en gång en hund. Den var svart och vit.

Teresa Maria sa...

den var förvisso svart och vit men den åt också så mycket jord att den dog. inte så upplyftande men kanske var det en lättnad för hunden om man antar att den led av enorma smärtor.

absolutebeginner sa...

Jag tänkte på det också. För mycket nedåtspiral-tänkande gör ju att man äter alldeles för mycket jord och det leder ju aldrig till något gott. En yogisk balans är ju att eftersträva. Inte för mycket och inte för lite!

absolutebeginner sa...

Observera att föregående inlägg innehåll tre stycken "ju". Typiskt exempel på usel retorik.

Teresa Maria sa...

balans är sannerligen viktigt. jag måste börja bära amaya på höger höft ibland annars blir juag sned.

absolutebeginner sa...

Jag tror någon här har sett ljuset! Det är lyftet som är vägen. Då är det bara att vandra på!

Teresa Maria sa...

det bästa sättet att bära borde ju vara ovanpå magen och det har jag också provat. ska fråga barnmorskan imorgon (kl åtta) om det rekomenderas att man bär tjocka mexikanska gubbbebisar ovanpå sin gravida mage.

Teresa Maria sa...

trots att jag inte har något annat att tänka på än dina fåniga stavningsregler glömde jag bort att gubbebis inte stavas med tre b. förlåt. nu får du och din mamma skämmas.

absolutebeginner sa...

Kolla ditt makroninlägg! Någon vill uppmärksamma dig om att bilden är kopieringsskyddad! Vilken intrig o_O

absolutebeginner sa...

om en bild är kopieringsskyddad borde den ju vara skyddad mot kopiering?! det är iaf min åsikt. man får ju hålla reda på sina bilder.

absolutebeginner sa...

Nu skrev du med mitt namn också! Det här börjar gå bananas!

absolutebeginner sa...

Du hade väl inte behövt ta bort bilden? Det verkar som om hon vill att du skulle säga snela och tack bara.

absolutebeginner sa...

Dessutom översatte jag på fri hand ur mitt lilla hjärta. Copyright betyde kanske att man har upphovsrätten?

anna sa...

visst är det jobbigt att jämföra. jag gjorde också så när jag var liten, nu gör jag inte det lika ofta för jag tycker mest synd om mig :)
men smärta och ångest är ju som sagt subjektiv. så vad hjälper det. och vad hjälper det mig att andra har det 100 gånger värre. då får jag bara dåligt samvete för jag klagar och tänker negativt ibland. och vad hjälper det dem som har det värre att de har det värre än mig? nu blev det för flummigt så jag lägger ned den fortsatta diskussionen med mig själv och går och äter lite glass :)

Teresa Maria sa...

jag har bestämt nu att det är supersynd om mig och satsar på att leva mig in i kännslan :) vad gott det lät med glass. jag ska baka en paj med hallon och ingefära. kan ju vara gott med glass till kan jag tro. ska prova!

 
>