lördag 19 januari 2008

vad som alltid inträffar när ett val har gjorts

i mitt fall är det att jag kommer på "vad jag alltid har velat göra" och det är oftast inte det jag har valt. att det blir så här är nog mycket vanligt och egentligen inget fel i sig, problemet är att välbärgade medelklassmänniskor i min generation har alltför mycket valfrihet. hela världen ligger för ens fötter. det finns varken sociala eller ekonomiska begränsningar. jag klarar inte pressen, jag vill inte veta att jag har alla möjligheter att skapa min egen lycka osv. dessutom hade jag förut en ganska stor summa med pengar som jag kunde köpt något livskvalitetshöjande för, jag vet inte om jag gjorde det. minns inte. som tur är har jag ett omfattande och härligt begränsande handikapp. det har med folk att göra och trodde jag, narcissism. i amerikat har man definierat en personlighetsstörning som man kallar just narcissism och jag hade bara ett rätt, man måste ha minst fem. det som stämde in var: tror sig vara en speciell och unik person som bör söka sig till, eller bara kan bli förstådd av, andra personer (eller institutioner) som är speciella eller har hög status.
kanske att min störning kan kallas narcissdeppresiv eller dylikt. i alla fall har jag mycket svårt att ta till mig och tycka om saker i allmänhet, det kan vara allt från enskilda individer till hela samhällssystem. extra illa tycker jag om folk i grupp och deras beteende, parningslekar samt fånglada människor (fast under mina bättre perioder kan jag tycka att det är gulligt och vill bädda ner dom fånglada och klappa dom på huvudet som om de vore utvecklingsstörda katter)
givetvis leder detta till att jag har mycket svårt för olika gruppsittuationer. vanliga situationer där man är i en form av grupp är universitetsutbildning och jobb. som tur är har jag hunnit med både värdelösa och mycket tillfredsställande studier samt hemska och mindre hemska jobb. jag har därför kunnat komma fram till den föga uppmuntrande slutsatsen att det inte spelar någon roll vad jag gör och hur givande det skulle kunna vara för jag börjar alltid hata närmare 100% av tex mina kurskamrater och om sedan läraren "ägnar för mycket uppmärksamhet åt en av de värdelösa och inte ser min unika potential" börjar jag förakta även denna och kan ej längre tillgodogöra mig undervisningen.
för att kunna leva med mitt handikapp är det extremt viktigt för mig att man gör som man har bestämt. tex kan inte jag vara borta från en föreläsning då blir det lätt att jag stannar hemma en hel vecka för att föraktet och bitterheten tagit överhand. jag behöver alltså regler och rutiner. att få ingå i en familj är för mig optimalt, särskilt när det handlar om en så kvalitativ familj som min. det är lite som att göra en matsedel för veckan fast det handlar om hela livet. i många fall begränsas mina valmöjligheter till en hanterbar nivå. jag slipper lägga energi på att fundera om det inte hade varit bättre att göra si eller så då jag redan har det bästa.
nog är det härligt alltid men likväl har jag nu efter ett halvår med mina röntgenstudier kommit på att det var nog konditor jag alltid vetalt bli. redan som mycket liten hade jag ett brinnande intresse för kakbak av alla dess slag, mamma var tvingad att begränsa mitt användande av ugnen för att hålla elräkningen nere. det är tom lite brist inom den yrkesgruppen tror jag. nåväl, utbildningen är inte lång så jag kan alltid satsa på det när jag tröttnat på att röntga lårbensfrakturer.

10 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Valmöjligheter är verkligen ett gissel. Att ha en massa valmöjligheter skall ju göra en fri, men istället blir man helt darrig. Speciellt när man som du säger kommer på sig själv stup i kvarten med att äntligen ha hittat det som är ens rätta element. Jag har hört att man kan gå till någon slags psykolog som kan berätta för en vad som är ens livs kall. Det kommer säkert att stämma till 100%.

Jag tycker din narcissism är söt även om den innebär problem när man ibland är tvungen att umgås i grupp. Man skulle kunna säga att du har hemgiften i narcissismen.

Teresa Maria sa...

stoppa valfriheten! som jag alltid brukar säga. är det sant det där med psykologen, det vore skönt tycker jag. kanske blir man hypnotiserad å så säger man sitt kall. det vore väl bra! vad kul att du är nöjd med din hemgift. din kanske sitter i musklerna?!

absolutebeginner sa...

Jo, det var under min karriär som socialbidragstagare som jag blev manad att besöka en sådan. Då hade dom lyckats slå mig så långt ner i skorna att jag övervägde att utbilda mig till vvs-installatör, trots att jag inte visste vad det var (eller vet), men det viktiga var att man skulle få jobb sa dom. Och jag som aldrig har velat jobba kände mig rätt pressad. Då fick jag tips om syo-konsulent-psykologen. Jag tror dom använder samma mystiska formler som arbetsförmedlingens "test" dock.

Min hemgift är antingen i musklerna eller den härliga pappamagen.

Anna sa...

Jag har också en förmåga att ångra mina val hela tiden, men det beror på min rädsla att misslyckas och dåliga självkänsla. Eller ett "gräset är alltid grönare på andra sidan" tänk. Jag tror inte det beror på min stora frihet, för det anser jag inte att jag har. Jag minns att du ville bli perdukmakare? Jag tycker helt klart du ska jobba med något kreativt, men utbildningen du går är väl en bra grund att falla tillbaka på?

anna sa...

jag måste lida av samma störning! jag har gått 3 utbildningar. på alla har det funnits flera jag har föraktat. på den här föraktar jag de allra flesta, vilket inte gör det lättare att skaffa kompisar :) jag föraktar de i grupperingar. de beter sig som högstadiekids har jag alltid tyckt. men det är nog mer att jag föraktade min högstadieklass som jag drar den paralellen.
mest är det när man ser spelet mellan killar och tjejer, att tjejen ska fnissa fånigt och spela korkat och killen ska klubba ner henne och dra hem henne i håret.
vad gör man med sitt förakt? det låter som en bra ide att skaffa familj. jag föraktar ju varken peter eller mina vänner (som ju inte är så många pga mig :). däremot undrar jag om inte peter har mer förakt än vad jag har. är det då bra att skaffa familj om man är två med samma störning, vad ger vi barnet för syn på världen?

Teresa Maria sa...

bara jag inte blir bitter som de andra röntgensjuksköterskorna eller får canser av strålnigen ska jag definitvt satsa på perukmakeri i framtiden när våran ansträngda småbarnsekonomi stabiliseras :)

Teresa Maria sa...

jag undrar om inte de i min klass ändå är mer korkade än i din juristklass. det krävs väl iaf bra betyg för att komma in å det borde ju tyda på en viss inteligens kan man tycka. vi har tre killar i klassen och endå består varenda föreläsningsfri minut av det där klubba ner sin partner-stämmningen. själva föreläsningarna är mer präglade av klassisk biologism. nu senast uttryckte läraren sin förvåning över att inte var fler killar i klassen då det faktiskt handlade om TEKNIK.
jag har funderat mycket på det där med om det är lämpligt att skaffa familj om man har samma störning. jag tror att vi blir ganska bra som föräldrar och ni blir säkert jättebra. man får väl försöka att vara pedagogisk när man ska berätta för barnet varför vissa människor är värdelösa :)
skämt å sido, tänk på allt bra vi kan förmedla och allt roligt vi kan lära våra barn när vi slipper lägga tid på att lära dom att vara sina kön. eller att motsvara samhällets förväntningar. förhoppningsvis blir dom fria och glada!

Ninni sa...

Ja du Teresa, jag känner mig verkligen hemtam i din beskrivning, inte bra. Men jag skrattar så tårarna rinner....

Apropå funderingar om hur barnen blir till sådana föräldrar: titta på Johan.

Till Johan: VVS-installatör är ett finare ord för rörmokare och jag tror inte att du hade älskat att kröka rör.

jennymathilda sa...

Det värsta är att man nu fattat hur det går till och mår dåligt redan innan valet är taget och därför ångrar sig redan innan man testat.

anna sa...

jo det krävs bra betyg, men de flest som har bra betyg och prompt ska läsa juridik i uppsala heter von eller af och gick tidigare på viktor rydberg el dyl.
det gör dem till ännu större potetntiella klubba-ned-killar. tjejerna är medvetna om att de kommer träffa den rätte på utbildningen, gifta sig, och sedan bli hemmafru, med en jur kand. snacka om onödiga skattepengar :) nejdå. det är bara så tråkigt för det ser verkligen ut så.
suck, inte konstigt att det finns så få kvinnliga högt uppsatta inom staten och privat.
ibland får jag för mig att överklassen är den värsta på könsdiskriminering, kolla bara på moderaterna.
ni verkar ha riktigt knäppa föreläsare. jag känner nog inte en killa som är teknikintresserad, och min mamma är grymmare än min pappa på teknik!
hos oss försöker de? vi hade 1 föreläsning på 2 år om jämställdhet, dels var föreläsaren dålig och dels hade vi 2 klasser tillsammans, i en sal där det får plats en halv klass. de räknade med så mycket svinn, och salen var inte ens halvfylld.

 
>