tisdag 1 januari 2008

året som gick samt förhoppningar om framtiden

nyårsafton 2006 firades i hemmet med amaya (liten liten korv) och johan, vi åt pizza. amaya kräktes gult och mycket så vi for till akuten och där blev vi kvar ett tag. en doktor som var trött hittade ett blåsljud som senare visade sig vara falskt allarm och allt var överlag ganska diffust. efter ett par dagar fastslog man att amaya var frisk ock kry men att jag behövde sova mer och på så vis producera mer mjölk. min förmåga att göda mitt barn på det "naturliga" viset var för en kort stund i blåsväder men stormen hann snabbt blåsa bort och amaya fortsatte att frodas. på ett flertal vis hade nog både min och övriga familjemedlemmars livskvalitet förbättrats om vi satsat på flaskan direkt men framförallt den ekonomiska fördelen med bröstmjölk la ut dimridåer
januari och februari bestod alltså för min del mest av ammning och lite sömn. mitt missbruk av nässpray och treo förvärrades. vid ett tillfälle löste jag upp två treo i ett glas med pepsi och avslutade frukosten med kaffe, det kändes helt naturligt!
i februari gjorde jag min första resa till sthlm med amaya(iklädd björndräkt). vi hälsade på caroline i bromma och mötte sedan jenny på café. vi promenerade hem till jenny och petter som då bodde vid thorhildsplan. en kvart sa jenny, det tog en timme minst och amaya vägde fem kilo.
ytterligare två sthlmsresor blev det i februari en med amaya i sjömansdress och en utan barn. det blev öl på gamla carmen med maria och caroline och deras pojkvänner, kul att träffa danske peter.
när jag, jenny och amaya fikade på vurma kom people förbi och vill fråga mig om mode. jag sa att min favoritaffär i sthlm är minimarket, dom sa att den inte fanns längre. och jag övergick till att tipsa om hm.
i mars var vi hemskt sjuka allihopa. hög feber, minst 40 grader. johans födelsedagsfirande sköts upp flera veckor men när det blev av var det väldigt lyckat. johan och jag provade mycket viner under den här perioden och jag tror faktiskt att min mor gav honom en vinflaska i present. av mig fick han kläder inhandlade i sthlm som fint hänger i garderoben.
amaya har nu lärt sig att rulla runt och vi anar så smått vad som komma skall.
jag minns inte så mycket från april och maj. en fin dag gjorde vi en familjeutflykt till gamla uppsala och tittade på högar samt drack mjöd, det var en lyckad dag.
i juni hade jenny födelsedagskalas och jag gick ut på lokal första och enda gången under året. det var kul i en kvart.
i början av sommaren slutade jag att amma och började baka tårtor, viktökningen lät inte vänta på sig. en trevlig konsekvens av min tilltagande frodighet var att jag och amaya började ta morgonpromenader, riktigt trevligt.
under sommaren läste jag två sommarkurser, genusvetenskap och recentionsvetenskap. jag funderade mycket på vilken karriär jag skulle välja. röntgensjuksköterska (bring home the bacon, som erik uttryckte saken) eller arkivarie, en aning osäkrare men definitivt roligare. just d, jag fyllde 25 också, det firades med hello kitty-tårta.
i augusti åt jag kräftor och slog senare under kvällen en dörr i huvudet på pierre (han kan ha gått in i den själv också) jag kände inte så många på kalaset men det var som alltid kul att dansa med maria.
jag fick också tidernas bästa födelsedagspresent av jenny och maria, en acceleratorbiljett. dyr burköl, missad konsert, utspilld olja och mycket annat skoj präglade den två dagars långa festivalen. jenny och petter passade dessutom amaya en av dagarna, tack!
i septemeber började jag mina studier inom sjukvården. det faktum att jag med mina sista csn valt att bli röntgensjuksköterska var lättare än väntat att acceptera. mycket svårare var det att vara mamma "fru" och samtidigt plugga. jag kände inte att jag hörde till mammorna i klassen och ej heller till ungdommarna. jag blev även gravid vid den här tiden men det visste jag inte då, först i oktober gick det upp ett ljus. som tur var hann jag med en sista ost och vin middag hemma hos jenny.
större delen av hösten var jag svårt utmattad och mycket illamående dvs. inte en så rolig mamma eller fru heller för den delen. tur då att johan är en så rekordelig hemmaman vilket han fö. varit hela tiden!
jag praktiserade tre veckor på akademiska och tog en fin röntgenbild av en hand + finger. en observation jag gjorde var att sjukhuskläderna är helt sjuka! jag kunde inte stänga byxan i strlk 70-80kg. sjukt!
jag hoppar till julen, det blir så långdraget annars. julen var lugn och trevlig, förstördes bara delvis av anatomistudier. vi firade hemma med johans mor och bror. sillen var godast! på juldagen åkte jag, amaya och johan till min mor i bromma. det var en lång en trevlig dag, johan fick träffa släkt som han ej träffat förut, det hela var lyckat.
i mitten av december började amaya att gå på riktigt, nu springer hon fram. hennes prat har också eskalerat, vi kan urskilja mamma (mam oftast) och pappa ( ett väsande papp) hon kan "var är lampan" och säger även tack tack. vi är så stolta!
trotts att jag ofta tänkt att ingenting händer har det varit ett ganska händelserikt år. litteratur, musik och kultur i allmänhet-intresset har blivit åsidosatt men vad gör det när jag istället fått se massvis av fina amerikanska skräck och ungdomsfilmer, några dåliga asiatiska också tror jag vi hann med. i början av året fick jag hjälp av min svärmor in i självbiografi och "baserat på en verklig händelse" träsket, men jag klagar då rakt inte.
detta blev alldeles för långt och tråkigt, förhoppningar om året som komma skall får vänta.
godnatt!

0 kommentarer:

 
>