torsdag 17 januari 2008

lånelur och nödvändiga åtgärder



här kommer två bra tips:

1. rösta inte borgerligt om du är student och förälder till småbarn
anledning: dom anser det lämpligt att sänka fp med (för oss) ca 400kr i månaden, nu har vi alltså 3900 i månaden.

2. låna aldrig pengar till en dator och en projektor av företaget resursbank
anledning: man ska inte låna pengar överhuvudtaget. om man ändå vill låna bör man tycka att det är roligt med små kluriga lekar där det i princip är omöjligt att vinna. vi tog ett alternativ för studenter 24 månaders räntefritt. men jag har betalat ränta sedan 1.5 år tillbaka. om man var sen med en betalning en gång fick man som straff en mycket hög ränta. jag var sen en gång men betalade givetvis tillbaka snarast och trodde då att jag återigen hade 24månaders räntefritt. då lurades jag till att betala en försäkring och som straff för det fick jag återigen en hög ränta.

jag märker att dessa oriktade slag i luften mest framställer mig själv som ett spån och fån. typisk mamma/kvinna som inte förstår nånting och känner sig lurad, orättvist behandlad. det är det som är sensmoralen, om man är ett spån med dyslexi och som dessutom inte gillar att titta på avier och av nån sjuk anledning har ansvar för familjens ekonomi ska man inte låna pengar man bör istället skaffa sig en god man. tänk på det!

2 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Ja, det är typiskt att man är en helt vanlig människa och ingen utbidad ekonom/jurist. Hade jag kunnat hantera ekonomi på något sätt hade jag ringt jourhavande jurist (kanske något av det bästa som hänt Sverige) och förklarat problemet för att höra vilka rättigheter man har. Men eftersom jag är ett äkta spån så fattar jag inte ens vad som hänt. Förutom att vi hade fått en helt ny dator till ett värde av 8000:- om vi hade sluppit betala räntan (som vi naivt trodde var fallet). Ibland är jag råsugen på att läsa juridik bara för att kunna slippa såna här situationer.

anna sa...

konumenttjänstlagen och konsumentköplagen är suveräna att kunna. man har mer rättigheter än vad man tror. man ska alltid klaga och hata små klausuler i avtal som är skrivna med pyttesmå bokstäver.
annars kan man kontakta konsumentverket.
det verkar hemskt det där med ränta. vi har bara ikealån, men det var räntefritt i 6 månader, som de lovade.
jag tycker de flesta avtalen är skrivna så man inte har någon koll på vad som står i dem och vilka rättigheter och skyldigheter man har sedan. för det finns alltid undantag. och det finns ingen som orkar läsa alla villkor vilket de vet och utnyttjar.
ibland är det bättre om det bara finns ett bolag som alla måste välja. det låter så fint med valfrihet men det är ingen som har möjlighet att välja, allt ser likadant ut och det finns som sagt ingen som orkar sätta sig in i alla olika avtal och jämföra dessa mot varandra. det drabbar bara den lilla människan som har minst tid, och ork.

 
>