lördag 12 januari 2008

fågelskådning

jag skulle verkligen vilja börja med fågelskådning. när jag var liten fångade jag fåglar i en bur som byggts om till en avancerad fälla. jag gjorde iordning den på kvällen och vittrade (heter det så?) morgonen efter. det var alltid en fågel däri. jag tog ut den ur buren och klappade den lite på huvudet å sen fick den flyga iväg, antagligen svårt traumatiserad. jag kunde även smyga mig på fåglar och fånga dom med händerna. jag antar att det är min inre indian som kom upp till ytan under min barndom. jag bedrev även snigelläger och grodfarm. nej, jag hade inte så många lekkamrater. nu är jag mer sofistikerad. fast ibland drömmer jag om döda djur och varmt blod, undrar om det blir så när man förnekar sin natur! i vilket fall har jag behållit mitt fågelintresse och skulle gärna vilja vara med i ett fågelsällskap. min favoritfågel är stjärtmes, här är en bild på en sådan:

5 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Bara du inte nämner för fågelsällskapet att en av dina drömmar är att föra in händerna under huden på djur. Eller att du vill föra in dig själv under huden på djur. Annars tror jag inte att det är några problem. Såtillvida att andra indian (eller aztek?) grejer inte bubblar upp under själva skådandet.

Teresa Maria sa...

nu har du ju avslöjat min hemlighet! jag kommer aldrig att få känna gemenskap med de fromma fågelskådarna. typiskt. jag lägger alla kort på bordet och erkänner att jag åt rått kött i smyg när jag var liten.

Ninni sa...

Teresa jag tycker du ska ta ditt fågelintresse på allvar. Margaretha är ju en inbiten fågelskådare - du kan säkert få följa med henne kl 05.00 någon vårmorgon och njuta av våra kvittrande vänner!

Teresa Maria sa...

jag tänkte försöka sitta i närheten av henne på restaurangen å nässla mig in i fågelvännernas värld. bara inte den där johan förstör alltihopa!

anna sa...

fågelskådning kan vara jättespännande. jag är lite kräsen bara, jag vill ha fint väder, termos, matsäck, en sol som går upp, och gärna ett hav där man hör strandfåglarna.
i gottsunda har jag bara prickat skator och lite småfåglar. de tuffare fåglarna hänger nog någonannanstans. där de rika pensionärerna matar dem med riddarbageriets bröd.

 
>