söndag 27 januari 2008

lilla mamman på restaurang

igår var jag johan och amaya på italiensk restaurang. vi var där med anledning av att lars fyllde 50år och vi var ca 10 st tror jag + amaya. jag blev även omnämnd som "den lilla mamman" det är inte första gången det händer och det får mig alltid att fundera. tänker folk så när de ser mig, titta en så pytteliten mamma?! johan har berättat att han som liten fick påpekat för sig att han hade en ytterst liten mamma (hon är minst fem cm längre än mig) jag hoppas att mina barn ska slippa bli retade för min ringa storlek. som tur är har jag inte komplex för min dvärglängd, trivs ganska bra med att vara liten trots att jag är medveten om hur fantastiskt festligt det ser ut när jag går brevid johan som är minst 30cm längre och dessutom världens starkaste man.
angående gårdagen och restauranbesöket kan det nu fastställas en gång för alla att ettåringar inte har något att göra på lokal. johan höll också med om den saken. jag jobbar mig gärna svettig om det på något sätt gagnar amaya (eller annan familjemedlem) men i det här fallet är jag ganska säker på att amayas intresse och uppskattning för våran ansträngning var mycket svag. jag hade med mig ca 4 olika burkar med olika godsaker i så att amaya skulle hålla sig sysselsatt men resultatet var varierande. när vi gick låg två kvinnor från personalen på golvet under amayas stol och gjorde sitt bästa för att skrapa bort spåren efter våran visit. kvar på entrémattan låg en ensam ickeitalinsk kungsörnenmakaron. vi klev lättade ut i den friska luften med två superitalinska pizzabitar som minne av besöket. senare under kvällen slog amaya huvudet i ett bord och fick vid ett annat tillfälle sin första fläskläpp, men det är en helt annan historia.

13 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Ja, det var verkligen ingen höjdare. Men det är ju bara några år kvar tills vi kan sitta på restaurang utan att maten behöver kallna alt att man sätter i vrångstrupen pga ständig stress och uppassning. Jag var väldigt sugen på att dricka upp den goda punchen hos Lars men hann inte eftersom vi var tvungna att åka hem så tidigt :/

Teresa Maria sa...

din mor sa ju förståss att du burit dig mycket illa åt vid en ålder av tre. ni hade varit på restaurang och du hade fästat upp servetter på väggen med hkälp av tuggad mat (det sista hittade jag på själv) kanske om fem år?! eller kanske till nästa jubileum då vi lämnat barn till mormor och farmor. de får dra lott om saken.

Ninni sa...

Jag håller med er, Amaya hade ingen behållning av firandet. Hon (och ni) var så tapper/tappra och gjorde allt ni kunde. Jag behöver inte lotta utan ställer upp som frivillig barnvakt om ni vill gå ut och äta på lokal.

Vill rätta dig lite Teresa: Johan var fem år och hade ett mycket gott bordsskick då vi gick på en flott restaurant. Men det visste/trodde inte personalen utan tapetserade hela bordet med pappersservetter vilket självklart var mycket kränkande för honom. Kan tillägga att han spillde inte en gnutta!!

Teresa Maria sa...

åhå! jag fick för mig att det var johan som gjorde det där med servetterna. vilken knäppknasig personal! jag var inte på restaurang när jag var så liten men en gång fick jag en kulglass och den hamnade till min mors besvikelse på tröjan (min alltså)

Ninni sa...

Glömde säga att det går utmärkt att vara kort mamma, hoppas inte Johan lidit allt för mycket under sin barndom. Jag har aldrig lidit av min kortväxt - tvärtom!

Finns ett undantag: när barnen växer om en så känns det lite konstigt när man står och tillrättavisar och de får böja sig ner för att kunna se dig i ögonen ;)

anna sa...

Just nu, när bebisen ligger lugnt och tryggt i magen känner jag att det är en självklarhet att man ska få ha med sig bebisar på restaurang. Man kan ju inte sluta existera under ett par år för man har en liten skrikig besvärlig bebis. Men jag kanske säger annorlunda om ett år.
Och vad fånigt att kalla dig för lilla mamman. Kallades du lilla Teresa innan? Undrar om de kommer kalla mig plugg-mamman eller chokladberoende-mamman. Verkar jättefånigt att sätta ett sånt epitet framför. De sa nog inte gråhåriga mamman till min mamma fast hon fick grått hår tidigt. Och inte heller smala pappan till Peter. Jag tycker inte du ska lyssna på dem!

Anna sa...

jag tycker lilla mamman skulle kunna fungera utmärkt som titel på en barnbok...

absolutebeginner sa...

http://img246.imageshack.us/img246/4530/lillagummanrt4.jpg

jennymathilda sa...

Vad roligt, på gymnasiet var det ju vissa som kallade dig lilla teresa! kommer du ihåg det?

Teresa Maria sa...

det minns jag faktiskt inte, kanske kallades jag så bakom min rygg?!

jennymathilda sa...

Nej inte bakom ryggen, maria kallade dig för lilla teresa och anna för lilla anna i tvåan.

Teresa Maria sa...

nu när du säger det minns jag! vi var och är ju ganska små faktiskt

jennymathilda sa...

Ja, det var säkert därför hon sa så.

 
>