onsdag 23 januari 2008

livet på en pinne eller soppa på en spik

jag vet inte vad som menas med dessa uttryck men finner båda sägningarna mycket roande. idag ska vi äta soppa och sedan blåbärspannkakor. soppan är mycket spartansk och är alltså tilllagad med knappa medel, kan det vara soppa på en spik? alltså att man inte har så mycket pluringar men ändå gör en soppa? idag har varit en dag av eftertanke och odjupa reflektioner. bla så har vi funderat på det här med bröst och att det inte känns så naturligt att prata eller blogga om för mig (eller johan) egentligen skulle det vara skönt om det kändes naturligt att prata om som vilken kroppsdel som helst. tex om man är förkyld och ens öron skulle bli stora och få tokrolig form hade man ju gärna pratat och skrattat åt företeelsen. igår skrattade johan åt min nyklippta lugg. han påstår att han skrattade för att det var ovant och att det var en frisyr?! jag känner mig skeptisk. skulle gissa att det handlar om avundsjuka som tog formen av ett gapskratt. amaya verkade inte bry sig nämnvärt om luggen men väljer att dra i polisongerna nu eftersom de är längre. jag är iaf. väldigt nöjd med min lugg och hoppas att jag får ha en lika fin på mitt bröllop.

9 kommentarer:

anna sa...

vad smarrigt det låter med blåbärspannkakor! jag var lite inne på spenatpannkakor, men peter kommer hem sent och det är så tråkigt att laga mat till sig själv så det blir nog spenatsoppa istället :)
schysst med ny lugg. jag gillar känslan när man har klippt håret. man behöver inte klippa så mycket för att det ska kännas bra.
jag gillar att prata bröst, mest för att det gör människor lite generade. som menskoppsdiskussionen. det är alltid lika roligt! pratade med jenny, peter och petter om det. p och p satt röda i ansiktet och tittade i bordet. det var kul. nu har desvärre peter vant sig så han tycker inte det är pinsamt längre.. om jag inte tar upp det med hans (nästan) frikyrkliga mamma, då kanske :)

absolutebeginner sa...

Jag tyckte visst att din lugg var fin! Den är jättefin. Det var helt enkelt så enkelt som att jag faktiskt menade vad jag sa. Att det var ovant att se dig i rak luggfrisyr istället för uppsatt snedluggfrisyr. Koka soppa på en spik tror jag betyder att man kokar upp vatten, lägger i en spik, och det som skapas är en sk spiksoppa. Kanske någon någon gång i tiden försökte med detta då spiken kanske var gjord av järn? För att soppan skulle få något slags näringsinnehåll? Livet på en pinne vet jag dock inte. Men jag skulle bra gärna vilja veta.

anna sa...

jag tror livet på en pinne komemr från robinson, när de skulle stå på en pinne i timme ut och timme in.. eller så gör det inte det :)
kanske är det en fågelliv. eller de där ormarna som lever i öknen och hela livet ligger stilla och ser ut som en pinne i väntan på att något ätbart ska dyka upp, då anfaller de!

absolutebeginner sa...

Jag har försökt söka reda på den korrekta betydelsen, men hittar ingenting! Förutom att livet på en pinne är något bra. Typ: "Det här är verkligen livet på en pinne". Tror jag iallafall. Det här behöver verkligen expertresearch!

Teresa Maria sa...

vad snällt att ni försöker ta reda på betydelsen av pinnliv. jag vet inte så mycket om menskoppar men jag kan tänka mig att petter blev generad. han är väldigt lätt genera har jag märkt. spenatsoppa är ju supergott. nässelsoppa också!

absolutebeginner sa...

Jag tror att jag vet att man kan göra sin egen pannkaka av mensen som man samlat i sin menskopp. Eller var det moderkaka? Jag minns att jag sett ett mensrecept eller moderkakerecept någonstans på nätet i samband med menskoppstudier för länge sedan. I vilket fall så måste det vara väldigt proteinrikt.

anna sa...

ja det borde man föreskriva istället för järntabletter! då får ju menskoppen 3 funktioner. funkar på alla, även veganer borde väl kunna äta sitt eget blod! eller är det då man blir vampyr, undrar var gränsen går :)
om man kryddar rätt och äter med röd sylt borde de finkänsliga inte heller märka något. det här är ett ämne för dn debatt känner jag!
kan tänka mig att de hade moderkaksstudier på 70-talet, fast jag vet faktiskt inte när menskoppen kom..

Teresa Maria sa...

tänk att jag missat blodkopp! jag gillar ju både blod och kanibalism. fast jag gillar inte lukten av järn förståss. knepigt

Bartek sa...

Efter att ha sökt på en vettig förklaring till uttrycket "livet på en pinne" hittade jag ditt inlägg och kände mig manad att svara på den andra frågan, nämligen varifrån uttrycket "koka soppa på en spik" kommer. Det är ett uttryck som handlar om att laga något gott med knappa medel och kommer från en svensk folksaga som handlar om en luffare som kommer hem till en riktigt snål kärring och tigger till sig en sovplats på golvet framför brasan. Väl inne undrar han om det finns något att äta och när kärringen protesterar vilt frågar han bara efter en gryta med vatten eftersom han själv har en härlig spik att koka soppa på. Den snåla blir naturligtvis väldigt intresserad av att lära sig att koka soppa på en spik men just som hon vill till att provsmaka säger luffaren att den förvisso är väldigt god men nog skulle bli ännu bättre med lite mjöl och mjölk i. Kärringen hämtar då det efterfrågade. Så fortsätter sedan sagan tills han lyckats tigga till sig både ditt och datt och kärringen blir överlycklig över att han lärt henne koka så billig mat som ändå smakar så gott.

 
>