lördag 22 augusti 2009

regndagen

dagens händelser kan som det mesta annat här i livet beskrivas ur olika synvinklar. det finns ingen definitiv sanning. bäst att helt opretantiöst och utan någon värdeladdning berätta vad som hände. en helt vanlig lördag faktiskt. bara det att det regnade när jag och amaya vaknade 6.00 och med ett getöga mot fönstret kan jag konstatera att det fortfarande skvalar. regnkläderna är glömda hos dagmamman så någon utomhusaktivitete var det inte tal om. johan var trött efter en dålig natt och behövde vila. jag tog på mig ansvaret som dagens lekledare. först gjorde jag trolldeg. amaya uppskattade degen och lekte minst en halv timme. waira däremot skrek som en arg stucken gris. kastade degklumpar argt omkring sig. makaroner kokades. åts till viss del. en större del hamnade på det nystädade golvet. sen mös vi i soffan i några sekunder innan rastlösheten slog till. glassmarängbanangräddechokladsåsrostadnöt tänkte jag. ganska bra idé. gott men väldigt kladdigt. waira tål inte kladd på huden. hon får röda kliiga utslag på hela kroppen. hon blir arg och ledsen. hon skriker rakt ut. vi badar. waira slutar inte skrika. jag tar upp henne och smörjer med elocon. amaya vill också gå upp men innan hon gör det häller hon hela shampooflaskan på huvudet. det måste sköljas ur. waira har just somnat i min famn. amaya skriker att hon vill upp och shampoot måste ur. sätter ner waira som gallskriker och försöker bända bak amayas huvud så att hon inte ska få svid i ögonen. det misslyckas och amaya galskriker. de gallskriker i kör ett tag. amaya hotar att kissa i soffan. jag känner att jag tagit mig vatten över huvudet. sen somnar waira och amaya lugnar ner sig. glömt är allt skrik och groll. det är ganska mysigt med barn faktiskt. nu ska jag och amaya gå och handla blöjor. hon ska bara strö nöthack över golvet först.

0 kommentarer:

 
>