måndag 6 oktober 2008

det galna föräldramötet

i torsdags var jag på mitt livs första föräldramöte. jag kom direkt från en begravning och var naturligtvis trött i kropp och själ. kanske är mina iakttagelser därför inte tillförlitliga. i vilket fall känner jag att jag måste dela med mig av min upplevelse. det var helt surrealistiskt och inte alls vad jag hade förväntat mig. jag hade ju nästan tänkt ta med waira och några trevliga cupcakes. tur att jag lät bli annars hade jag varit död nu (socialt självmord) jag hade tänkt mig att de skulle vara de fyra dagmammor som ingår i amayas grupp. att man skulle välkomna de nya föräldrarna, fika och kanske leka namnleken. icke. först stod en icke verklighetsbaserad föreståndarperson och babblade uppläxande nonsens i 40 min sen var det ett sjukt grupparbete med mobbningsinslag för att avslutas med total pajkastning. man kan tycka att det låter som vissa överdrifter och det kanske kan stämma men min upplevelse var så stark. jag var som sagt helt oförberedd jag var helt inställd på mys och lärakännaföreldrarmedbarnhossammadagmamma- stilen. jag tänkte väl att kanske var dom inte så lika mig men att det ändå kunde vara trevligt. hade ju tänkt att imponera med mina bakverk till jul osv. hade inte en tanke på att de inte skulle vilja leka (prata) med mig. de var verkligen helt ointresserade av min existens och var som bäst sura. det var länge sedan jag kände mig så fel i något sammanhang det var som om jag hade hittat på att jag hade barn. vet ej hur detta ska gå att reparera. tråkigt var det iaf. vi är dessutom så förkylda och trötta just nu så det är ett under att vi ej slagit ihjäl varandra. amaya rev iofs upp ett sår på wairas kind idag men annars har ingen hemsk olycka skett. ännu.

5 kommentarer:

anna sa...

usch vad otrevligt. vad tråkigt! varför var det pajkastning och otrevligt? skulle alla hävda sig? vad dumt. hoppas deras barn är snällare mot amaya än vad mammorna var.

Teresa Maria sa...

jag fattar inte det. kanske var det gammalt groll i kombination med att alla var trötta. hoppas det blir annorlunda nästa gång :(

Ninni sa...

Jag förstår Teresa. Det var därför jag försökte stoppa din iver att stoppa dem alla fulla med dina goda bakverk. Har aldrig (följt fyra pojkars skolgång) varit med på ett trevligt föräldramöte. Alltid några som råkar i luven på varandra samt tvångsval av klassföräldrar då alla försöker se ut som om de inte syns. Tvångsinsamling av en liten struntsumma pengar (som ska komma barnen till godo) och hetsiga diskussioner om hur lite man är beredd att avstå. Var nyss på Eriks och tvingade Eriks far att delta bara för att han också skulle få plågas (inte snällt jag vet). Jag hatar föräldramöten.....Koncentrera dig på Amayas lilla grupp och den goa dagmamma hon haft turen att få - skit i kommunens representat (jag vet att folk INTE älskar henne). Du var inte överkänslig - det är så här. Tror också att dagmammorna inte är förtjusta i de här tvångsmötena, de har aldrig efterfrågat dem och uttryckt att de tycker det är oviktigt. Jag hoppas du inte tycker jag är mästrande - har bara lärt mig och tycker det är synd att inget har förändrats på 25 år då jag gick på mitt första möte. Mitt andra var jag ensam på då inga andra föräldrar kom. Nej, spar dina cupcakes till oss som uppskattar dom.

absolutebeginner sa...

Jag tycker både att det är tråkigt och skönt att jag inte var med på det där mötet. Det lät så jäkla sjukt. Nästa gång är jag lite sugen på att gå dit bara för att agitera. Man har ju inget riktigt att förlora på det? Förutom att Amaya inte kommer få leka med några av föräldrarnas barn då. Det bästa är nog om ingen går på dessa möten. Då får "samordnaren" hålla samma monolog fast utan publik. Ja, tänk vad skönt om varje dagmamma fick bestämma själv över hur hon skulle sköta saker. Då skulle man ju slippa detta hönshus!

Teresa Maria sa...

min mamma sa ju att hon vid ett flertal tillfällen varit föreståndare för dagmammegrupper men då lyssnade hon iaf och lät dom ha sina möten för sig själva! på tal om den här "sammordnaren" så svarade hon, när hon fick frågan om hur de aktivt skulle jobba för att främja jämställdheten, -vi måste faktiskt jobba för att nå våra mål nu. va???

 
>