måndag 6 oktober 2008

sömnbrist=tjocksmock

den här artikeln hittade jag när jag googlade efter bevis på att mitt havrerande viktrasprojekt har med att amaya behagar stiga upp 5.30 och inte med diverse matfusk att göra. det finns flera liknande som alla handlar om att man måste sova för att gå ner i vikt. särskilt om man är ny mamma tydligen. jag tror på det. i ca två veckor nu har jag stått still på 51kg och då har jag bara fuskat ytterst lite och sällan. typiskt att det alltid ska komma käppar i hjulet. jag är nära att ge upp. imorgon ska jag samla ihop mina sista krafter och lägga in ytligare en växel. kanske plocka upp motionscykeln!

4 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Enligt ditt BMI så ligger värdet 21.5 i nedre skalan av idealvikten som har BMI på 19-25. Med andra ord skulle man kunna säga att du är närmare undervikt än övervikt. Du är alltså inte i närheten av att vara en tjocksmock.

Teresa Maria sa...

jag överdrev ju lite för att det skulle bli en skojig rubrik! jag vet att jag inte är en tjocksmock men tänk så nyttigt jag måste äta bara för att inte vara det. den här forskningen menade nog bara att sömn är lika viktigt som nyttig mat och motion när nyblivna mammor skulle komma i form. trort.

absolutebeginner sa...

Jo, jag förstod att du tog i, men jag är ju tjock på riktigt så jag blir lite stressad när du skriver att du är en tjocksmock!

Det som undersökningen visar är väl också det som gäller för alla typer av människor; mammor som pappor som barn, dvs att man måste sova ordentligt för att kroppen skall fungera. David berättade det för mig i alla fall när han snällt och diplomatiskt försökte förklara varför jag hade blivit så tjock. Att det beror på sömnbrist pga barn.

anna sa...

jag tror också på det där med sömn!
och kanske att du hamnat på din idealvikt. grattis isåfall. jag har hört att när man inte går ner i vikt utan att tokträna eller toksvälta, är man på sin idealvikt, tror det var peter som sa det, hans projektarbete i 3an på gymnasiet handlade om fetma..

 
>