måndag 29 september 2008

långa dagar

ganska ofta brukar jag fundera över hur andra människors liv egentligen ser ut. vad dom gör om dagarna osv. igår när vi var på långpromenad gick vi förbi en mamma med tre töser i liknande ålder. dom var på väg till sin bil när en skulle kissa och den trötta mamman försökte få alla tre att vända tillbaka till huset för den aktuella kissningen. jobbigt liv tänkte jag. våra dagar är ganska långa just nu. amaya går upp 5.30. hon ser helt oförstående ut när jag försöker förklara att det är mitt i natten och att mamma är jättetrött. däär säger hon och viftar med sitt lilla överspända finger. antingen menar hon att man ska lyfta upp henne så att hon ser fotografierna vi har satt upp på väggen. eller så ska jag köra henne i en vagn fram och tillbaka ganska länge. eller så vill hon stå på en stol och sedan hoppa upp på min rygg för en yster galopp i ottan. sen vaknar waira strax efter och vill ha mat. amaya blir förbannad och skriker argt alt. slår någon eller något. idag gick hon lös på dockan som fick sig ett par rejäla slag i ansiktet innan benen bändes bak och slutligen blev tillplattad under amayas tyngd. SLUTA eller SKÄRP DIG gastar mamman fast mamman mycket väl förstår att det inte är så kul med en bebis som tar tid i anspråk men inte går att leka med. sen är kl äntligen sju och påklädningen börjar. alla är till synes klara och amaya sitter i vagnen. -jag ska bara hämta waira, säger mamman och går hoppfullt för att göra så. då har waira bajsat ner hela sig själv. sen bajsar hon lite mer. amaya lämnas av hos dagmamman och det känns kul för jag vet att hon trivs. hon säger hej då redan i hallen och visar på alla sätt att jag ska gå. sen vandrar mamman och bebisen till gränby för att göra dagens handling. nu är kl 8.50. detta är vad jag hunnit med idag hittills får se vad dagen mer har att erbjuda. höjdpunkter jag ser fram emot är, äppelätning, singelmammor och tågresan till sthlm.

0 kommentarer:

 
>