söndag 18 maj 2008

uppenbarelsedagen

idag har det varit/är det den länge efterlängtade narasiṃha uppenbarelsedagen. för att få närmare info om vad exakt detta rör sig om rekomenderar jag att man läser på johans blogg alt. kontaktar honom för övriga frågor. då jag är kraftigt utmattad efter dagens alla aktiviteter tänkte jag bara kort redogöra för min intryck av dagen. värt att nämna är att festligheterna som ägt rum i dag i vårt hem är menat att bli en årlig tradition med flera i förväg inbjudna gäster. för att komma i stämning spelade johan på sitt harmonium och sjöng fint till. amaya dansade och sjöng hon med men den trevliga aktiviteten fick avbrytas då amaya råkade ut för en spikiharmoniumfodralsrellaterad olycka. hon var inte ledsen så länge men bodyn har ett stort hål i maghöjd och ett spikformat sår finns också att se i amayas mage. medan amaya sov middag hjälptes vi andra åt att laga många smaskiga indiska rätter. en ceremoni utfördes också där jag skulle filma men tyvärr var batterierna slut. jag hade även ett papper med svensk översättning av de verser som sjöngs. mycket bra så att jag kunde följa med i texten. maten tog sammanlagt 4,5 timmar att laga, jag gav upp efter två. amaya och jag lekte otåligt tills johan hade svettats klart i köket och offrat maten. kvart i nio började vi äta. allt var gudomligt gott (trotts att man inte får smaka av maten!) det vaniljsmakande riset är min nya favoritsötsak. en mycket trevlig dag blev det iaf och nästa år planeras ännu pampigare firande med fler gäster. vi blev alla mycket trötta efter maten men detta hade också att göra med gårdagens aktiviteter. i går var vi nämligen på restaurang för att fira min mor som fyllt 60år. om detta skriver jag inget mer då jag som tidigare nämnts är mycket trött. senare ikväll ska vi se en film med mycket naket och snusk (den ska också vara läskig) inget av detta bryr jag mig om för jag ska äta vaniljris och jordgubbar till.

6 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Ha ha, hur kan du veta att det var gudomligt gott om du inte ens fick smaka?! Vi kan byta Halloween mot Lagaan. Den innehåller nog inte så mycket naket och snusk.

Teresa Maria sa...

nu är du nog för trött. jag åt ju av maten :) jag menade förstås att det var otroligt att det kunde bli så gott trots att du inte kunde smaka av maten. förstår du? sen kan man ju förstås annmärka på att jag saltade lite extra.

Teresa Maria sa...

men vill du ens se lagaan? dessutom är de ju så lång. som jag skrev så kan jag tänka mig snusk med min favoritsötsak till :)

absolutebeginner sa...

Jag ser såklart gärna Lagaan!

anna sa...

varför får man inte äta mat som man lagat i 4,5 timmar. så frustrerande. vanlijris låter smaskigt.
har ni recept så skulle jag gärna prova :)

Teresa Maria sa...

alltså, man får inte smaka av maten innan man offrar. tex. inte prova om riset är klart eller om det är rätt saltmängd. sen får man frossa hejdlöst tills man får ont i magen :)

 
>