söndag 25 maj 2008

favoritfår


det vore enkelt att påstå att fåren på bilden är mina favoritfår men det är inte sant. alla gränbyfåren är mina favoriter. det finns jättemånga och alla har minst två lamm som ligger gulligt brevid eller står ovanpå mamman. det är fantastiskt att ha så fina fårexemplar så nära. amaya och jag (ibland också johan när han inte pluggar) träffar fåren nästan varje dag. just idag vågade vi oss in i hagen och amaya klappade/petade ett får på näsan samt skrämde iväg ett litet lamm. hon kom springandes med sitt knubbiga petfinger i högsta hugg och lammet gav ifrån sig ett nervöst bräk och tog till flykten. den senaste tiden har varit späckad med mer eller mindre roliga händelser men då mina fingrar är svullna som korvar kan jag ej redogöra för allt skoj jag varit med om utan nöjer mig vid dessa fårnyheter. jag återkommer med utförligare rapportering då mina fingrar blivit normala.

5 kommentarer:

absolutebeginner sa...

Och tänk vad fint att allt detta är gratis! Att få gå i den lilla skogen och titta på alla djur och plocka nässlor. Det är helt klart värt.

Teresa Maria sa...

nån kväll borde vi ta det hela ett steg längre och ta oss in i fårhagen för lite kvalitetshäng. det kunde bli skoj och dessutom värt :)

anna sa...

jag är väldigt avundsjuk på er 4-h gård! när vi vinner en massa pengar på lotto ska vi flytta till gotland och ha en gård där, ev med bed and breakfast, krukmakeri och hobbyodling, men med ett par får och några kycklingar iaf!
i gottsunda finns bara fåniga katter och snorungar som sparkar boll på för små områden så bollen komemr alltid på en..

jennymathilda sa...

Kan ni inte ta med bröd någon gång och mata fåglar med?

Teresa Maria sa...

bra idé! vi får inte mata fåglar från vår balkong och har nog blivit hämmade av det.

 
>