lördag 9 augusti 2008

en liten fritid

amaya och johan har just gått för att handla. waira sover och jag har min egna fritid för första gången på jättelång tid. vetskapen om att kunna välja vad jag ska göra är berusande. självklart kom jag inte på något bättre än att blogga. jag kan naturligtvis inte redogöra för allt spännande som hänt den sista tiden så jag väljer ut godbitarna. mitt nattplugg har faktiskt gett frukt. igår lämnade jag in en hemtentamen. lite tunn och skakig, får säkert komplettera men är ändå väldigt stolt. johan har inte rökt på hemskt länge och vi är alla väldigt stolta innerst inne. amaya och waira är lite för små för att förstå hur bra det är. när dom blir större kan johan berätta historien om hur han slutade att röka för deras skull och vi kan alla skratta åt eländet. jag har också i sista sekund gjort om mina livs/karriärplaner. det har krävts lite tankearbete både på det planerande och mer existentiella planet samt många telefonsamtal. yrkesvägledarena börjar nog tröttna på mina "små frågor". jag har bestämt mig för att satsa på arkivarie som jag funderade på innan röntgenutbildningen kom med i bilden. filmvetenskap blir mitt huvudämne. det betyder att jag kommer läsa filmvetenskap i två terminer nu. rena lyxen! den första kursen är film från 1960 och framåt. kan det bli bättre!? amaya börjar hos dagmamma på måndag. det är spännande och skrämmande på samma gång. vi är lite nervösa. det var nog det viktigaste tror jag. nu ska jag kolla upp olika spännande arkiv i uppsla med omnejd.

5 kommentarer:

anna sa...

jag vet det där med fritid.. sist var nog när mia passade tilda, men då var jag på rättegång så det var ganska ofrivilligt. men för några veckor sedan badade jag faktiskt :)
grattis till hemtentan! vad skönt det måste kännas.
ska du inte bli begravningsentrepenör längre? filmvetenskap är sjuk roligt att läsa, kan man göra det i uppsala? jag läste a-kursen för typ 7-8 år sedan och det var väldigt roligt. kändes inte som man gick i skolan. men måste bara varna dig. jag jobbade i arkiv ett halvår efter gymnasiet och det var jättetråkigt. iofs var det på länsförsäkringarnas arkiv och min uppgift var att rensa ut de som hade dött för 10 år sedan.. det finns säkert roligare arkivjobb! men det var mycket plocka ut och plocka in..

Teresa Maria sa...

iom att jag inte ens kan få en praktikplats på begravningsbyrå känndes det som en lite för osäker framtid. kan tänka mig att sortering är trist. mitt drömarkivjobb är på statens ljud och bildarkiv!

anna sa...

men de ska ju vara bra på att fixa fram jobb. på reklamen säger de att 9 av 10 får jobb! kanske begravningsentrepenör är en av de där 1.. annars kan du strata eget som six fett under. men jag förstår dig. att bli biolog var inte det smartaste. det fanns på 10 svarta listan. där man absoult inte får jobb. jag tror vårdarbete toppar :(
jag skulle anställa dig om jag jobbade på ljud och bildarkivet!

jennymathilda sa...

Du är bra på att skriva hemtentor. Kommer du ihåg när du skrev min och jag lagade mat till dig? Vi fick godkänt båda två.

Caroline sa...

Va, får vi ingen begravningsentreprenör i gänget nu? Vet du, jag vill skriva ett reportage om de som faktiskt börjar. När börjar de?

 
>